Wednesday 23 November 2011

Penulis Baru: Jangan Umumkan Tajuk Di Internet

Bagi penulis-penulis baru yang hendak menerbitkan sendiri buku terdapat beberapa kesilapan teknikal yang biasa dibuat. Antara kesilapan paling ketara ialah menghebah-hebahkan tajuk yang bakal dibuat di forum, blog atau internet.

Penulis sepatutnya tidak berbuat demikian, menghebahkan tajuk tidak menggambarkan sikap profesional seorang penulis walaupun kita rasakan kita boleh mendapat pandangan yg bagus dari viewer-viewer lain. Apabila tajuk dihebahkan, bimbang akan berlaku perkara berikut;

1) Tajuk dan kandungan dicuri penerbit lain - perkara ini kerap berlaku, memandangkan penulis baru mengambil masa utk terbit dan edar buku, tapi bagi penerbit indie yg sudah otai, mereka blh saja cut and paste dr pelbagai buku dan mengupah seorang penulis jenis independt utk membuat buku dalam masa 3 minggu.
2) Kritikan langsung - apabila penulis baru yg sedang membuak-buak semangat utk menulis tetapi tiba2 dikritik, kemungkinan semangat menulis akan down. Dlm hal ini saya teringat akan seorang pembaca blog bertanyakan Pn. Hjh Ainon di dalam blog Universiti PTS. Pembaca tersebut menanyakan bahawa beliau cuba mengeluarkan sejenis buku berkaitan 'Penyelidikan' kerana melihat tajuknya masih kurang di pasaran. Maka jawab Puan tersebut secara direct, "buku tersebut tidak mungkin laku" (lebih kurang begitu).

Dapatkah anda bayangkan perasan si penanya tersebut yang mana komennya dibaca beribu-ribu orang seluruh Malaysia? Bagaimanakah jika si penanya tersebut telah 90% siap bukunya?

Tapi ini bukan salah Puan tersebut, Puan itu berkata benar kerana memang buku jenis itu tidak boleh laku belas-belas ribu. Jika pensyarah bolehlah dijual di bilik-bilik kuliah. Ia salah si penanya yang tidak berfikir dahulu sebelum bertanya.

Sepatutnya, soalan yg perlu ditanya ialah "Genre apakah yang paling mudah dijual di pasaran walaupun 10 tahun lagi.?"

No comments:

Post a Comment