Monday 7 November 2011

Pembaca Tidak Suka Tajuk Berulang-Ulang


Artikel ini khusus untuk membincangkan tentang penerbitan sebuah buku tulisan Dato' Ismail Kamus yang diterbitkan oleh Telaga Biru. Buku yang bertajuk "Indahnya Hidup Bersyariat" (2009) telah menjadi bestseller lebih 50,000 naskkah walaupun hargnaya agak mahal.

BUku ini terus-menerus laku sehingga ke hari ini dan boleh didapati di mana-mana sahaja kedai buku besar atau indie. Tetapi sesuatu berlaku dengan terbitnya buku kedua beliau iaitu "INdahnya Sabar". Terbitan Al-Baasit Resources.



Buku "Indahnya Sabar" tidak sehangat yang diharapkan malah banyak kedai-kedai indie tidak membuat ulangan permintaan. Perkara ini dimaklumkan sendiri oleh sahabat saya yang membuka kedai buku indie.

Mengapa buku Indahnya Sabar tidak hits sedangkan majlis pelancaran buku ini telah pun dibuat dengan mahalnya di Hotel De Palma, Shah Alam pada 30 Januari 2011?

1) Pembaca tidak suka tajuk berulang-ulang yang mana isinya telah dapat dijangka.
2) Pembaca merasakan ianya ditiru kerana diterbitkan penerbit lain.
3) INdahnya Sabar sangat mahal iaitu RM45.00 (kemungkinan)

Untuk mengetahui sama ada sesuatu buku itu laku atau tidak hendaklah anda bertanyakan sendiri kepada mana-mana pemilik kedai buku.

Selain itu, kesan dari bestseller tajuk Indahnya Hidup Bersyariat, beberapa syarikat lain telah mula meniru tajuk ini, mislanya penerbit Al-Hidayah menerbitkan buku bertajuk INdahnya Sabar dan Syukur tulisan Abdillah F. Hassan pada 2010. Tidak pasti siapa yang tulis dahulu tetapi berdasarkan amatan saya, penerbit Hidayah cuba mengaplikasi tajuk berbunyi "Indahnya ....".


Oleh itu, bagi penulis-penulis buku terbitan sendiri, hendaklah mengelak dari memberi tajuk yang sama kepada buku anda. Jangan meniru tajuk penulis lain kerana ia akan merosakkan imej penulis.

No comments:

Post a Comment