Tuesday 26 June 2012

Kos Cetak Sebenar Sebuah Buku

(sumber gambar: http://bisnesborongchina.com)

Untuk menjadi self-publisher , seseorang penulis itu perlu mengetahui kos cetak sesebuah buku dan bijak membuat anggaran perbelanjaan kos mencetak dari pelbagai pencetak. Carilah pencetak yang boleh dipercayai tidak kiralah apa bangsa sekali pun. Asalkan jujur. Kecualilah jika ingin menerbitkan buku-buku agama, terjemahan al-Quran dan seumpamanya, tidak boleh menggunakan pencetak non-muslim.

Lihat buku di bawah


Buku ini dijual dengan harga RM15.00. Saiznya antara 7 X 5 inci. Bahagian kulitnya dibuat emboss (tulisan2 dan gambar ditimbulkan). Ketebalannya ialah 190 mukasurat. Jadi berapakah kos cetaknya?

Kos keseluruhan yang saya anggarkan ialah RM2.30 pada cetakan sebanyak 5000 unit dalam sekali cetak. Itu adalah anggaran saya sendiri kemungkinan penerbit mendapat kos yang lebih murah lagi. 

Kos lebih murah bergantung kepada 3 faktor utama:

1) Penerbit cetak minima 5000 unit atau lebih.
2) Penerbit sudah kenal lama pencetak.
3) Penerbit ada kilang cetak sendiri, jadi kos yang ditanggung hanyalah kos kertas dan dakwat.

Sekarang kita kira keuntungan buku tersebut (anggaran sayalah).

Jika harganya RM15.00, maka untung sebenar setelah tolak kos cetak ialah RM12.70.

Untung = Harga buku - kos cetak
            = RM15.00 - RM2.30

Keuntungan RM12.70 adalah anggaran jika penerbit tersebut mengedar sendiri buku. Bagaimana jika penerbit hanya terbit buku dan urusan edaran ke seluruh Malaysia diberi kepada pengedar atau pemborong buku.

Kiraannya akan jadi begini. Kita andaikan pengedar/pemborong akan ambil komisen 50% dari harga buku.

Untung sebenar = Harga buku - 50%
                        = RM15.00 - RM7.50
                        = RM7.50

Daripada dapatan RM7.50 barulah ditolak kos cetak yang berjumlah RM2.30, maka untung bersih yg diperoleh penerbit ialah RM5.20.

Daripada RM5.20 akan dikongsi bersama 2 pihak iaitu:

1) Penulis buku
2) Penerbit buku

*Berdasarkan sembang2 dengan orang-orang pemborong buku, buku Ustaz Azhar dikatakan terjual sebanyak 50,000 naskah. Mungkin lebih dari itu. Sekarang kita kira untungnya.

Nilai jualan        = Unit jualan X harga buku
                         = 50,000 X RM15.00
                         = RM750,000 (boleh tahan)

Untung Penerbit = Nilai Jualan - 50% (diskaun pengedar)
                         = 750,000 - RM375,000
                         = RM375,000

Untung bersih    = Untung penerbit - Kos cetak (50,000 x RM2.30)
                        = RM375,000 - RM115,000
                        = RM260,000

Maka, RM260,000 adalah nilai yang akan dikongsi antara Penerbit dan Penulis Buku berdasarkan perjanjian tertentu. Biasanya penulis akan dapat 15-25%. Jadi saya andaikan penulis mendapat 20% dari untung bersih.

Pembahagian Untung : Penulis (20%) dan Penerbit (80%)

Komisen Penulis = 20% X RM260,000
                          = RM52,000 

Komisen Penerbit = 80% X RM260,000
                            = RM208,000

Lihat perbezaan untung penerbit dan penulis. Dalam hal ni, sememangnya penerbit kena ambik banyak sikit sebab penerbit perlu tanggung kos promosi, kos upah pelukis grafik dan kos2 berkaitan. Misalnya, jika penerbit nak iklan buku ustaz Azhar dalam surat khabar Harakah, kos iklan dalam akhbar ini lebih kurang RM5000 untuk satu muka penuh berwarna. 

Penulis buku (Ustaz Azhar) pula dianggarkan dapat RM52,000. Banyak jugak jumlah tu dan berbaloi walaupun gross sale sebenar ialah hampir 1 juta. Kalau anda kerja makan gaji, untuk simpan sebanyak RM52,000 setahun anda perlu kumpul RM4,333.00 sebulan.

Kerja makan gaji macam mana yang boleh simpan RM4 ribu lebih sebulan. JUSA C pun belum tentu.

Kesimpulannya, kos buku amat memainkan peranan dalam menentukan untung sesebuah penerbit. tetapi ia lebih untung jika seseorang penulis buku menerbit sendiri buku. Dari situ, ia dapat menjimatkan peratus yang diambil oleh penerbit. Apatah lagi kalau penulis itu sendiri yang mengedar dan mencetak.

(PERHATIAN: Kiraan di atas adalah anggaran saya sahaja, bukan maklumat sebenar dari PTS Publication)

12 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Saya masih muda dan saya ada juga berhasrat ingin menulis sebuah buku puisi. Boleh terangkan mengenai penerbit ni tak ? Tak berapa faham lah hehe memang nak publish buku kena ada syarikat penerbitan ?

    ReplyDelete
  3. Nak terbit buku seeloknya ada satu syarikat penerbitan sendiri. Tuan boleh pergi ke SSM dan daftar syraikat di sana. RM80 je sekali daftar. Nanti renew setiap tahun.
    Dah ada syarikat sendiri, tuan pergi cari pula syarikat dan individu yang buat khidmat editing, lay out kulit buku dan lay out dlaman. Akhir sekali tuan pergi ke syarikat percetakan untuk discuss harga. Dah setuju- proceed.
    Dah siap tuan boleh market buku tuan tu sendiri. Macam saya, saya jual semasa beri ceramah/ seminar. Sambil2 tu saja juga jual secara on line melalui blog:
    http//:usryabdullah.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Kalau nak cetak novel, saiz kertas dia a5 ke a4? Kita kena cetak sendiri ke penerbit yang cetak?? Saya x faham.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. saya minat dengn penulisan novel atau quotes ii ilmiah.. mcm mne klw sy nk buat novel atau karya sendiri secara peribadi (tidak dijual dan diedar)..adakah ia memerlukan modal ?

    ReplyDelete
  7. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  8. HARI BAIK SEMUA ORANG !!!

    Saya Puan Susan Logan, Kami menawarkan semua jenis bantuan kewangan kepada semua individu "pinjaman peribadi, pinjaman pelaburan, pinjaman rumah dan syarikat pinjaman di seluruh dunia, kadar faedah kami adalah 2% setahun. pelanggan dan pemohon kami Jika anda mempunyai projek yang baik atau ingin memulakan perniagaan dan memerlukan pinjaman untuk membiayainya dengan segera, kami boleh membincangkannya, menandatangani kontrak, dan kemudian membiayai projek atau perniagaan anda untuk anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank perindustrian, sila hubungi kami dengan menghantar e-mel kepada kami di: (susanlogan1975@gmail.com)

    PERKHIDMATAN PERIHAL YANG TERMASUK TERMASUK:

    * Pinjaman komersial.
    * Pinjaman peribadi.
    * Pinjaman Perniagaan.
    * Pinjaman Pelaburan.
    * Pinjaman Pembangunan.
    * Pemerolehan Pinjaman.
    * Pinjaman pembinaan.
    * Pinjaman Kad Kredit
    * Pinjaman Penyatuan Hutang
    * Pinjaman perniagaan dan lain-lain:

    Puan SUSAN LOGAN
    WhatsApp atau Teks: (+ 14169078157)
    E-mel: (susanlogan1975@gmail.com)

    CATATAN; Kami menyediakan pinjaman tanpa faedah sebanyak 2%, jadi kami boleh mengatakan bahawa kami menyediakan PINJAMAN TANPA Jaminan, Anda tidak perlu merasa teruk atau kecewa dengan bank yang meminta cagaran

    Terima kasih dan salam mesra

    ReplyDelete
  9. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  10. Berminat untuk terbitkan buku? Boleh hantarkan karya anda kepada lamanilmupublication@gmail.com

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Ingin terbitkan buku bersama kami dengan 0 kos? Hantarkan karya anda di syihabudinpress@gmail.com Santai Ilmu Publication.

    ReplyDelete