Sunday 8 July 2012

Isu Cap Bestseller Pada Buku


(foto: mstar online)

Lazimnya, semua penulis mahukan bukunya memiliki gelaran "bestseller". Gelaran ini adalah gelaran puaka dalam dunia indsutri buku. Hanya dengan gelaran inilah seseorang penulis tersebut dapat mengangkat martabatnya di arena industri buku dalam dan luar negara.

Pihak penerbit tempatan sendiri jika hendak import buku luar negara atau untuk diterjemah, mereka hanya akan pilih buku-buku yang bestseller.

(klik untuk besarkan imej) (sumber: darazzikryent.blogspot.com)

*Lihat tanda cap bestseller pada buku di atas. Ditulis "Terjual lebih 10,000 naskah dalam masa sebulan."

Bukan semua penerbit berani meletakkan cap tersebut. Itulah cap yang telah menaikkan nama Muhammad Alexander, penulis tersohor PTS Publication. Namun ada juga buku lain yang laku keras tetapi penerbit tidak letak cap bestseller (bukan PTS). Saya akan beritahu sebabnya pada artikel lain.

Sekarang kita bincang isu cap bestseller. Soalannya, bagaimana mengetahui buku itu benar-benar bestseller? dan apakah bukti-bukti kukuh buku itu benar-benar bestseller?

1) Buku tersebut telah habis simpanannya di stor buku milik pengedar. Walaupun bayaran dari pemborong atau pekedai belum diterima, tetapi ia dikira habis dijual.

2) Buku tersebut terjual melepasi 10,000 naskah dalam masa setahun. Jika 10,000 boleh habis dalam masa dua bulan itu lebih baik.

3) Kebanyakan tuan kedai buku mengesahkan sendiri kelarisan buku tersebut kepada anda. Jika anda berjalan-jalan melawati mana-mana kedai buku.

4) Buku tersebut diletakkan Cap Bestseller pada kulit buku. Ia memang sahih laku keras.

Jika anda seorang penulis yang bernaung di bawah penerbit besar, bagaimana mengetahui buku anda bestseller atau tidak?

Jawapannya: Jumpa dengan pengarah urusan Jualan atau Pemasaran, kemudian minta statistik senarai jualan buku anda. Analisis jualan buku ini biasanya diberikan kepada pekedai-pekedai buku untuk meyakinkan pihak tuan kedai bagi membuat tempahan yang tepat.

Berdasarkan analisis tersebut anda sebagai penulis boleh membuat penilaian kendiri, sejauh manakah larisnya buku anda.

(bersambung ....)

No comments:

Post a Comment