Tuesday 31 July 2012

Bisnis Buku Lebih Kukuh Ekonomi

Dalam banyak-banyak industri, bidang yang paling untung sekali ialah penerbitan buku. Bisnis buku boleh dikatakan kalis ekonomi kerana pembelian buku bukan berdasarkan keadaan ekonomi tetapi faktor "minat".

Misalnya, orang yang minat novel seram tidak akan berhenti membeli novel tersebut walaupun ekonomi dalam keadaan gawat kerana novel itu tiada kena mengena dengan ekonomi. Orang yang minat bela burung tetap membela burung walaupun seluruh dunia sedang meleset ekonomi.

terbitsendiri.com

Sekiranya berlaku kegawatan ekonomi, orang awam akan terus membeli buku mungkin juga lebih banyak akan beli buku khususnya buku berkaitan cara meningkatkan pendapatan ketika ekonomi gawat. Soalnya sekarang buku tetap dibeli.

Tambahan pula, orang-orang yang baru dibuang kerja kerana ekonomi gawat, tiba-tiba ternampak buku cara menambahkan pendapatan ketika tidak bekerja, secara tidak langsung akan memberi rangsangan kepada individu tersebut untuk membeli.

Kesimpulannya, penggiat industri buku tetap untung ketika ekonomi gawat. Buku juga tidak bergantung kepada tender untuk menjadi kaya. Kalau nak harapkan pembelian dari perpustakaan negara hanyalah sekitar 1000 naskah (maksima) lebih sahaja untuk satu tajuk.

Maka saya sarankan jadilah penulis buku tidak kiralah sama ada anda tidak bekerja atau sedang bekerja. Jika ditakdirkan anda diberhenti kerja, pendapatan sampingan dari buku InsyaAllah boleh cover untuk beberapa tahun.

No comments:

Post a Comment