Friday 18 May 2012

Berhenti kerja kerajaan jadi editor

Assalamu'alaikum,

Kali ni topik agak lain skit tapi sekadar nak suntik semangat golongan2 yg cuba nak buat kerja sendiri dari makan gaji.

Dulu saya bergelar guru di sebuah sekolah menengah. Dipendekkan cerita, timbullah seru 'perlu' resign kerja sebab nak fokus pada business. Income lebih daripada stabil dan mengalahkan JUSA C atau orang panggil jawatan premier kot. Jadi kalau diteruskan juga jadi guru umpama orang kaya yang tamak harta anak yatimlah.

Selalu sebelum berhenti kerja, perkara tu lah yang bermain dalam kepala. Mana taknya, side income dan jadi main income. Gaji dalam akaun jarang terusik. Jadi takut dimurkai Allah (...tuhan dah bagi side income banyak2 tapi gaji 2 ribu hang nak sapu lagi...) saya pun ambik keputusan resign dengan notis 3 bulan.

Kerja saya senang, kadang-kadang susah sedikit. Ambil manuskrip, edit, ubahsuai dan susun semula jadi bentuk buku. Kerja camni kena pandai guna MS Publisher, Adobe InDesing dan Photoshop. Susah skit bagi orang yang tak mahir komputer. Tapi income bulanan saya minima 15 ribu. Alhamdulillah.

Kalau nak berhenti kerja kerajaan kena bagi notis awal, mesti ikut Perintah Am Bab 61 (a) iaitu 3 bulan notis atau bayar sebulan gaji sebagai pengganti notis.

Sesetengah orang pula walaupun dah ada side income 10 ribu lebih tapi masih kerja kerajaan, mungkin sebab nakkan pencen kot. Atau bolehlah diringkaskan side income yang banyak tu sebenarnya tak stabil dan boleh berhenti bila-bila masa sahaja.

Saya bukan berhenti secara mengejut, memang dah rancang setahun sebelum tu lagi. Memandangkan saya ada personal loan dengan BSN melalui potongan gaji maka saya hubungi dahulu pihak BSN. Saya bercakap dengan manager bahagian kredit loan minta tukar status potongan gaji kepada status bayar secara manual. Maksudnya bulan kena pergi bank masuk duit untuk bayar loan.

Jadi saya diberitahu manager tu, agreement lama masih kekal just sambung je bayaran melalui bank-in. Saya pun rasa lega. Saya tanya lagi adakah interest loan akan berubah jika saya berhenti kerajaan? manager tu kata tidak, yang penting bayaran bulanan jangan putus. Cuma yang mudahnya saya berhenti mungkin sebab saya pilih KWSP bukan berpencen kot.

Tapi setahu saya bagi penjawat awam yang berjawatan pencen kalau minta berhenti kerja lagi la kerajaan suka sebab, kerajaan dah jimat duit dan tak payah bayar pencen. Bagi sapa2 yang nak berhenti kerja kerajaan saya nasihatkan, makesure ada income lain atau business yang betul2 bagi duit poket lebih dari makan gaji. InsyaAllah, tuhan akan tolong.

Sebenarnya, kepada sesiapa yang nak berhenti kerja tak payahlah tanya pendapat orang. Kalau kita tanya kat orang yang suka makan gaji tapi tak suka busines, mereka akan kata berhenti kerajaan rugi. Kalau tanya kat orang busines, mereka kata berhenti pun takpa asalkan ada income lain yang stabil.

Yang penting tanya diri sendiri dan keluarga, mampukah survive dengan income sendiri?.

-Affendi

PERHATIAN : Saya banyak terima emel minta contoh surat berhenti, tapi bila saya emel, emel tu patah balik dan keluar error (emel tak wujud). Jd bagi sape-sape yg nak surat tu elok minta melalui emel saya. Kala tulis emel dalam ruang komen, mgkin takut tersilap huruf plak. Emel saya, jutawanpena11@gmail.com






102 comments:

  1. salam..bole x email kat sy cth notis brhenti keje tu kat mail saya..sya memg nk resign mengajar dh ni..sy de buka butik tp br 2 buln..income pn xdela ok sgt..tp rasa cam penat dh mengajar..kna wat keje entah apa2 entah..xmint dh mengajar..bmbg jugk gaji buln2 dpt xberkat sbb slalu merungut..baek tumpu pd biznes..
    lois_mosu@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. Ya ke nak berhenti? saya dh emelkan surat contoh. Tapi sebelum tu pastikan jabatan tuan. Jika tuan guru dari sekolah teknik, sekolah agama, sekolah pendidikan khas, sekolah asrama penuh jabatannya tak sama dengan guru-guru sekolah biasa.

    -Selamat maju jaya.

    ReplyDelete
  3. Salam. Saya pun ingin berhenti kerja dalam masa terdekat ini. sy mengambil skim pencen dan mengajar di sekolah menengah kebangsaan selama 8 tahun. boleh sy tahu prosedur berhenti kerja dan contoh surat notis 24 jam. tolong emailkan ke fakhrani17@gmail.com....

    ReplyDelete
  4. Setahu saya kalau resign dlm tempoh 24 jam kena bayar gaji sebulan atau 3 bulan kpd KPM. Ia bukan denda atau penalti tp post-date account.

    Sebenarnya, semua staf kerajaan, gaji dimasukkan sebulan awal ke dlm akaun jabatan. Sebab itulah gaji semua staf k'jaan dpt ikut tarikh yg tepat.

    Jd jika, saudara berhenti bulan Oktober 2012, pd November 2012 saudara tetap terima gaji kerana Kementerian dah bank-in sebulan awal dlm bank saudara (wpun dlm akaun tak nampak tp bank, ia sejenis hidden account).

    sesetengah jabatan kerajaan, gaji di bank-in 3 bulan awal. Sebab tu lah jika ada perubahan gaji, kenaikan elaun, pangkat dan gred, kerani di pejabat saudara akan buat perubahan penyata yg disebut KEW 8.

    ReplyDelete
  5. boleh bagi detail surat berhenti kerje/resign. sy guru dg41, 5 thn berkhidmat dgn skim pencen..prosedur2nya mcm mana..
    akramyi@yahoo.com

    ReplyDelete
  6. salam Affendi,
    Saya bercuti tanpa gaji tiga bulan jadi dah tiga bulan memang tak ada gaji dari sekolah. Bulan hadapan sepatutnya kembali bertugas. Saya bercadang nak berhenti dan beri notis 24 jam sebab dah dapat kerja baru pun, jadi nak beri notis 3 bulan tu macam agak susah la kan.

    Jadi boleh jelaskan tak, jika saya masih kena penalti 1 bulan gaji sebab saya dah memang tak bergaji dari Jun? Terima kasih, harap dapat bantu.

    ReplyDelete
  7. Miss Tasneem!
    Saya tidak pasti tentang penalti tersebut. Sila rujuk kerani sekolah cik atau ketua kerani di PPD. Penalti gaji sebulan sebenarnya apa yg ditulis dalam buku Printah Am Bab 6

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Salam tuan,

    Saya telah kerja kjaan selama 10 tahun (pegawai senior)dan berjauhan dgn keluarga. As usual, hutang rmh dgn B.P.Perumahan yg masih banyak..Baru sebulan buat part time business belum ada hasil yg banyak tapi dah rasa bosan dan ingat duduk bersama keluarga.

    Isunya bagi wanita hanyalah boleh bersara pilihan umut 40 dan masih jauh lagi utk sampai ke umur itu.Jika berhenti sebelum umur itu, bermakna saya tidak dpt pencen.

    Minta pandangan tuan.

    ReplyDelete
  10. Tuan

    Sambungan dpd comment sy yg dihantar pd 18/10/12 01:07 itu juga, nampaknya mulai tahun depan, kemudahan pinjaman perumahan yg sedia ada kpd penjawat awam (PA) diambilalih oleh commercial banks, tidak lagi oleh BPP. Saya dengar dalam berita yg dinyatakan oleh Y. Bhg. KSN.

    Dari dulu hingga kini, kita keje kjaan sbb nak pencen dan dapat buat loan rmh yg murah, itu sahaja......Namun dengan perkhabaran itu, sudah semakin kurang kelebihan bekerja kjaan ini...

    Bermakna, kenyataan 'kerja kjaan ni senang dpt loan, kerja senang' adalah salah...Ini juga bertujuan utk melahirkan human capital yang baik dan efisyen.

    Tak mustahil,setahun dua lagi, beberapa kelebihan kerja kjaan akan dilupuskan...maka tiada beza lagi staff kjaan dan swasta kecuali pencen...

    Ini pandangan peribadi saya.

    terima kasih.

    ReplyDelete
  11. salam saudara affendi,
    seronok membaca cerita kejayaan saudara. saya sebenarnya baru hendak hidup masih tercari2 peluang untuk berjaya dalam hidup. boleh saudara ceritakan sedikit mengenai business saudara. saya nak sangat berjaya tetapi tak tahu macam mana ebab tak ada pendedahan

    ReplyDelete
  12. salam..seronok baca cerita saudara affendi..sy seorang guru yang berkhidmat di sarawak..dh lama ingin berhenti kerja sebab dah lama tinggal berjauhan dengan suami. terpaksa jaga anak serorang diri di srwk..sy masih tercari-cari business yang sesuai,.. mcm berminat dengan business saudara..boleh berkongsi x macam mana nk mula?...sekadar minta perkongsian..tqvm

    ReplyDelete
  13. salam..
    thanks atas artikel ni..
    mmg kepercayaan saya tuhan akan tolong, aslalkan niat kita betul..insyaAllah sy cekal dan tabah menghadapi getirnye hidup permulaan sebagai peniaga.........

    ReplyDelete
  14. salam..tlg email surat berhenti kerja ke email sy..sy guru skim pencen..apakah prosedur yg perlu sy lalui sblm berhenti?thanks.. gulnurul@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  15. salam..
    saya guru skim pencen juga..boleh saya minta emelkan surat berhenti kerja ke emel saya? yen_goh80@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  16. salam.. saya pun terfikir hendak berhenti juga..sakit kronik pun tk dilayan..tlg emel surat berhenti kerja dan dokumen berkaitan ke arcanik@gmail.com terima kasih

    ReplyDelete
  17. saya sdg smbung belajar ppg n ada loan perumahan. Boleh ke saya berhenti kerja?

    ReplyDelete
  18. Tolongla bantu saya bg penjelasan

    ReplyDelete
  19. En affendi tolong email pd saya contoh surat berhenti kerja azika98@ymail.com

    ReplyDelete
  20. Yasalam en. Affendi..
    - tlg email kpd sy cnth notis berhenti kerja sama ada 24 jam@3 bulan ye..email ke amy211082@yahoo.com
    -klau kite ade pnjman dgn bank mcm mane ye?bleh x berhenti tnpa selesaikan pnjman dlu?adakah bank nk tgk side income kita?
    -tq..

    ReplyDelete
  21. Yasalam en. Affendi..
    - tlg email kpd sy cnth notis berhenti kerja sama ada 24 jam@3 bulan ye..email ke amy211082@yahoo.com
    -klau kite ade pnjman dgn bank mcm mane ye?bleh x berhenti tnpa selesaikan pnjman dlu?adakah bank nk tgk side income kita?
    -tq..

    ReplyDelete
  22. Salam.baru terjumpa notis ni.saya betul2 dah tak sanggup kerja kerajaan ni.dulu masa study saya rasa bebas.impikan kerja yg setaraf dgn kelulusan.tapi bila dpt gomen dan atas desakan family saya akur.nahhhh padahnya saya x boleh sesuaikn diri dgn enviroment kerajaan.makin stress dgn karenah yg tah apa2...hidup dah jd mcm sakai.x terurus.byk kena pg outstation.sampailah saya buat income sendiri atas usaha nk keluar gomen.baru2 ni saya apply loan 200k dr bank.sebab atas nasihat kawan2 dan family diaorg bgtau beter buat loan sebelum keluar.sebab lepas je kuar gomen jgn haraplah nk buat loan.masalahnya loan dah dpt tapi x tahu mcm mana nk bgtau bank yg saya dah nk resign.potongan pon blom start lg.hahaha...ada nasihat tak?

    ReplyDelete
  23. Sblm berhenti, elok buat bayaran dahulu selama 1 tahun secara potongan gaji. Dlm tempoh tu, bolehlah difikirkan plan bisnes atau apa2 kerja yg bakal dibuat selepas berhenti.

    Loan yg diperoleh RM200k tu, nak bukak 3 buah kilang kek IKS pun dah cukup. Eloklah diguna utk bisnes, jgn makan gaji. Jika minat bisnes, cari yg menghasilkan produk. InsyaAllah, berjaya.

    ReplyDelete
  24. Sebaik-baiknya, berhenti selepas tamat sbrg kursus guru kerana, anda akan ada masalah dlm pengurusan fail perkhidmatan nanti. Lepas tamat kursus wpun tak dpt lagi sah jawatan, mudah utk resign.

    ReplyDelete
  25. salam.. boleh emailkan contoh notis berhenti tu kepada saya? saya pun dalam proses nak berhenti... email saya : jng7980@gmail.com.

    ReplyDelete
  26. Salam...saya skrg mmg nak berhenti sgt kerja sbg guru..minat mmg tak ada sbb mmenuhi kehendak org tua dan dtambah pula dgn ada penyakit kronik serta tkena santau yg tak abis2. Pihak ptadbir lak org cina yg tak leh nak bawak berbincang, saya baru je abis cuti tanpa gaji hampir setahun dan tak sanggup lagi nak pijak kaki kat sekolah yang banyak beri tekanan pada saya selama berkidmat jadi saya mintak tlg sgt2 emailkan contoh surat bhenti kerja ni..mazni_naza@yahoo.com. terima kasih..

    ReplyDelete
  27. salam..sy berumur 21 tahun..saya menyertai bisnes pencil.my ,,income sy seminggu rm1200..sekarang pangkat sy dlm pencil.my ialah associate gji seminggu rm1200..dlm masa beberapa hari ni sy akan naik pangkat negotiator yg gaji sy rm300 seminggu..sy seorang guru..minta admin email kan contoh2 surat berhenti kerja kerajaan ni..terima kasih ..romances92@yahoo.com

    ReplyDelete
  28. salam..saya mohon bantuan juga berikan saya contoh surat berhenti kerja bg kakitangan awam..saya tiada pilihan selain berhenti kerja..memandangkan saya baru melahirkan anak sulung dan cuti 3bulan yang saya amik hampir tamat, saya nak hantar notis berhenti kerja..tak sanggup lagi saya nak berjauhan dengan suami dan anak..dari bujang sampai dh jadi mak orang, permohonan pertukaran ke cawangan tidak didapat dipertimbangkan.sedih betul..tp xapa lah..tiada rezeki..harap bantu ye..terima kasih.. lady_aa13@yahoo.com

    ReplyDelete
  29. Salam.saya azreen.saya bercadang nk brhenti kerja kerajaan.tp loan umah krjaan dh apply cuma lum start bayar.loan kete n personal loan akn affect ke interestny?dgr ceta mcm tinggi sgt2...blh bg cth surat resign.tq.. nas_reen_83@yahoo.com

    ReplyDelete
  30. Salamunalaik.

    Saya baru setahun kerja kerajaan dan masih belum confirm, adakah saya mesti bagi 3 bulan notis juga?

    ReplyDelete
  31. Ya, kena bg notis 3 bulan sbb dah ada slip gaji. 3 bulan ialah proses menghentikan kemasukan gaji ke akaun anda oleh JPA. Jika tidak, lepas dah berhenti, gaji tetap masuk akaun. Tp, kena bayar balik lah.

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum
    Mohon emelkan contoh surat kepada saya hasnyrasul@gmail.com. saya adalah seorang pembantu khas kpd pengarah. telah bekerja selama 7 tahun. nak berhenti atas sebab nk tumpukan perhatian pada business. jika saya hantar notis 24jam, adakah kena bayar sebulan gaji termasuk dengan semua elaun atau basic sahaja. bagaimana dengan cuti ya. perlu ke saya habiskan cuti dulu. maaf kalau silap tempat saya tanya. tq

    ReplyDelete
  34. saya dh emel. Sila cek emel anda.

    ReplyDelete
  35. soalan saya. adakah tuntutan yang dibuat sebelum sya menghantar surat resign akan dapat.

    sebagai contoh, tuntutan elaun perjalanan kerana membuat tugas di luar. then after a month, hantar surat resign

    ReplyDelete
  36. As salam Encik Affandi,

    Saya hendak menghantar notis berhenti kerja 24 jam beberapa hari lagi. Harap Encik dapat memberikan contoh notis kepada saya dengan alas an saya bertanggungjawab atas kesilapan yang telah saya lakukan.

    Saya ada membuat loan rumah dengan company n loan bank rakyat mll potongan gaji.. Perlukan saya mention loan2 tersebut dalam notis saya?

    Harap sangat Encik Appandi dapat membantu saya.

    email saya: azraveen@gmail.com

    ReplyDelete
  37. As salam

    Saya nak berhenti kerja kerajaan.pada bulan September 2013 ni. Saya nak beri notis 3 bulan dan nak ambil cuti saya yang masih berbaki 50 hari. Jadi saya tak perlu kerja sampai 3 bulan hanya 1 bulan 10 hari jer. Boleh tak saya buat camtu?


    Harap sangat Encik Affandi dapat membantu saya

    ReplyDelete
  38. salam...saya usahakaan tanaman padi...alhamdulillah pendapatan lebih baik dri bekerja sebagai penjawat awam...skrg dh bt kputusan nk brenti keja hujung tahun ni,,cuma skrg ada pinjaman peribadi dgn bank rakyat,boleh sambung bayar bulanan ka klau brenti keja?atau kena bayar semua skli sblum brenti?
    encik ni email saya faiz8898@gmail.com,harap boleh email contoh surat peletakan jawatan 2 yer...tq..slamat hari raya....

    ReplyDelete
  39. Salam. Saya nak berhenti kerja kerajaan dan masih belum confirm lagi. Saya berniat nak berhenti 24 jam. Boleh x encik tlg email kan contoh notis berhenti 24 jam dan juga 30 hari. Email fahleeyana@yahoo.com

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. salam..boleh emailkan contoh2 notis berhenti kerja..saya pun bekerja sbg guru..tgh tunggu surat je masuk skim berpencen..babyash251@gmail.com

    ReplyDelete
  42. salam tuan...boleh emailkan saya contoh2 notis berhenti kerja kerajaan..harap tuan dpt membantu.. t.ksh tuan..
    imazelam@gmail.com

    ReplyDelete
  43. salam tuan...boleh email.kepada saya surat perletakan jawatan...

    nurul_smtsm@yahoo.com

    ReplyDelete
  44. salam.. boleh emailkan contoh notis berhenti tu kepada saya? saya pun dalam proses nak berhenti disebabkan tiada kenaikan gaji setelah 1 tahun 6 bulan saya bekerja.surat tetap pon dah dpt..tp gaji tak naik... email saya : ieraasmira@gmail.com

    ReplyDelete
  45. Salam encik..sy pun nk bhenti keja..blh tlg berikn contoh surat bhenti keja kpd sy..sbb sy juga tlah memperolehi side income yg lbih baik drpd apa yg sy dpt dgn k ja mkn gaji...

    ReplyDelete
    Replies
    1. AsSalam Tuan. boleh tolong sendkan contoh surat penamatan perkhidmatan/perletakan jawatan pd email sy turboss46@yahoo.com

      Delete
  46. Salam encik...boleh bantu sy.. sy pon merancang nk behenti kerja.. email sy nazhirahsubry@gmail.com

    ReplyDelete
  47. assalamualaikum.encik blh emailkan sy irah_070288@yahoo.com
    atau hafizhumairah2011@gmail

    ReplyDelete
  48. saya juga merancang utk berhenti kerja.dan buat bisness GAMAT EMAS SDN BHD, jual susu kambing wildan dan ayam hijrah. area kelana jaya... berminat blh wassup sy 0133187455

    ReplyDelete
  49. saya juga merancang utk berhenti kerja.dan buat bisness GAMAT EMAS SDN BHD, jual susu kambing wildan dan ayam hijrah. area kelana jaya... berminat blh wassup sy 0133187455

    ReplyDelete
  50. salam saya pun nk berhenti kerja..boleh emel saya contoh surat?rohaizastj@gmail.com

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum..kalau ada loan perumahan dengan bpp, tapi tak mampu nak buat full settlement dengan bpp, ada tak cara lain untuk selesaikan pinjaman bpp sebelum berhenti kerja cthnya dengan ansuran ke..

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum, sy pun nak berhenti mengajar, tapi saya baru 3 bulan bekerja, sy xbminat nk mengajar n baik lah bg peluang ni kepada mereka yg lbh bminat, lagi2 sy dpostingkan jauh daripda isteri n bakal anak, apa pndangan en afendi? Memandangkan sy masih lg tidak mempunyai pkrjaan lain, bg sy rezeki Allah ad di mana2, n sy sanggup mghadapi risiko d msa akan datang ntk bhenti krje guru.. Emel surat resgn d arepeace1990@yahoo.com

    ReplyDelete
  53. Assalamualaum wbt..sy keje kerajaan j41 di kelantan..ank 2 org .1thn 7b dan 6b..wife ada ambik biasiswa tpm dan akan mngjr di uitm di melaka...skrg wife tgl skli sbb tgu nk viva...akhir tahun ni wife akan mengajr di melaka. kalau wife langgar kontrak/tidak mengjr di uitm kne byr rm 100k..skrg buntu sama ada sy resign atau die langgar kontrak untuk tinggal bersama...bt ms skrg sy blm ada side income dan bole di transfer ke mana2 negeri..mohon bg pendapat kpstn yg perlu buat dan cdgn side income..tq semua..faizal_awi87@yahoo.com

    ReplyDelete
  54. Banyaknya org nak berhenti kerja.. Sy pula sedang mencari kerja..

    ReplyDelete
  55. Salaam.. Sy nk tanya tn admin dlm surat letak kepada tuan pengarah ke kepada guru besar/pengetua?

    Boleh x than admin email Kn kpd sy contoh Surat berhenti kerja penjawat awam?
    imrantawil@gmail.com

    Ribuan terima kasih tuan.

    ReplyDelete
  56. Salaam.. Sy nk tanya tn admin dlm surat letak kepada tuan pengarah ke kepada guru besar/pengetua?

    Boleh x than admin email Kn kpd sy contoh Surat berhenti kerja penjawat awam?
    imrantawil@gmail.com

    Ribuan terima kasih tuan.

    ReplyDelete
  57. Assalam..bos.sy mmng nekad nk berhenti kerja gomen ni..boleh bgi contoh surat notis 24 jam tak..?atau email ke syafiq.epite@gmail.com

    ReplyDelete
  58. Assalam..bos.sy mmng nekad nk berhenti kerja gomen ni..boleh bgi contoh surat notis 24 jam tak..?atau email ke syafiq.epite@gmail.com

    ReplyDelete
  59. Saya memang nak sangat berhenti jadi guru.Banyak sebab kenapa sy nk berhenti.Antaranya sbb nk jaga anak sendiri tanpa perlu hantar kepada pengasuh.Teringin nk kerja sendiri.Tapi xtau nk bermula dari mana.Hanya berdoa supaya Allah dapat bukakan jalan.amin.

    ReplyDelete
  60. Slm EnAffandi. Mohon bantuan En.Affandi emelkan contoh surat berhenti kerja kpd bintunmusa78@yahoo.com
    Thanks a million!

    ReplyDelete
  61. Selamat sejahtera En Affandi. Minta bantuan juga emelkan contoh surat berhenti kerja. Terima kasih banyak2.

    chong.wei.sam@gmail.com

    ReplyDelete
  62. boleh minta emailkan kepaa saya juga surat tersebut. Email : nazglobal@yahoo.com

    ReplyDelete
  63. Slm EnAffandi. Mohon bantuan En.Affandi emelkan contoh surat berhenti kerja kpd aimanbalqis@gmail.com

    Thanks

    ReplyDelete
  64. Assalamualaikum tuan. Saya juga bercadang berhenti kerja sebagai penjawat awam. Mohon jasa baik emailkan contoh surat ye.
    Email saya: adequeen.kb@gmail.com.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  65. Salam,
    Tuan,

    boleh cerita lanjut berkenaan :

    "Kerja saya senang, kadang-kadang susah sedikit. Ambil manuskrip, edit, ubahsuai dan susun semula jadi bentuk buku. Kerja camni kena pandai guna MS Publisher, Adobe InDesing dan Photoshop. "

    Saya berumur 28 tahun.
    sudah 2 tahun bekerja sebagai freelance.
    antara kerja yang saya pernah lakukan, kebanyakannya dibayar dengan harga yang dalam kata istilah :"org agama, bayar sikit sebab depa ikhlas, xminta banyak"

    saya pernah mengeluarkan sebuah buku dengan bayaran oleh penerbit hanya 1K.
    Saya menjadi editor dengan bayarn pun sedikit pada amatan saya.

    saya memberi talk pun dengan bayaran sedikit. seharian kadang2 kita yang pegang mikc bayaran hanya 400.

    bayaran untuk memberi kuliah itu walaupun sedikit, saya tidak pernah berkira, yang ini saya ikhlas. walaupun pernah diberi 30-50ringgit.

    cuma yang syarikat pada amatan saya seolah mempergunakan kepakaran saya.



    akhirnya menyebabkan saya seorang freelance, tetapi terpaksa bekerja banyak tugasan untuk mendapatkan income yang saya puas hati.

    akhirnya untuk tahun 2016 ini, saya berhasrat ingin membuat sendiri atas jenama saya. Publication dan traning.

    Mohon bantuan.

    ReplyDelete
  66. Bole email sy notis berhenti kerja. Sy dah berkhidmat selama 7 tahun,skim pencen. Sy plan mau berhenti dalam bulan depan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Email address Sy.; nurilqalb@gmail.com

      Delete
    2. Salam...saudari dh berhenti kerja? Kongsi procedure...sy pun skim pencen juga...ceritalh sedikit..tq��.
      eijabrudin@yahoo.com

      Delete
    3. AsSalam. minta tolong share contoh surat :)
      email sy turboss46@yahoo.com

      Delete
    4. Assalam, minta bantu tolong share contoh surat
      email saya : farhana.yong@sabah.gov.my

      Delete
  67. Salam sis.emailkan kepada saya contoh surat :)

    miendabes@gmail.com

    ReplyDelete
  68. Assalam mohon emailkan cnth srt.
    ayyallena@gmail.com

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum tuan..saya juga plan untuk letak jawatan sbg guru..saya berkhidmat 7 tahun dan masuk skim pencen. Mohon tuan emelkan panduan utk meletak jawatan kpd sy di alamat onurulaini@gmail.com

    ReplyDelete
  70. Slm sejahtera tuan. Boleh emelkan surat contoh? carolkhanneth@yahoo.com.
    Sudah masanya sy letak jawatn. Susah berjauhan dengan suami dan anak. Terima kasih.

    ReplyDelete
  71. Salam Tuan...sy guru. 15 thn berkhidmat n ambil skim pencen. Nak minta nasihat/panduan n cth surat berhenti kerja. Boleh kongsi business tuan?����
    eijabrudin@yahoo.com

    ReplyDelete
  72. Salam. Saya pon keje government. Mmg plan nak berhenti, tapi still belum ada back up plan/ kerja lain if saya quit. Macam mana jadi editor yg tuan cakap tu? Boleh share? nuruladiba_89@yahoo.com

    ReplyDelete
  73. as salam tuan admin,saya ada komen tentang cth surat berhenti kerja tp tidak dipublishkan dalam komen ni,saya harap saya dapat membantu mereka diluar sana kerana saya juga baru berhenti dari kerja kerajaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..boleh bagi contoh surat berhenti kerja n prosedur..sy nak berhenti kerja kerajaan dan sy ambil skim pencen.mnta email ke linda.ahmad123@gmail.com.tq.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. penjawat awam yg nak resign blh rujuk pekeliling perkhidmatan bil 1 2015

      Delete
    6. AsSalam Tuan. boleh tolong sendkan contoh surat penamatan perkhidmatan/perletakan jawatan pd email sy turboss46@yahoo.com

      Delete
  74. Slm tuan..sy seorang guru dah 6 tahun Mmg plan dr awl nak bisnis n resign awl tp nak tau jg apa syaratnya dgr2 perkhidmatan msti ckup 10 thun btul ke..sy jg dah ter pilih skim pencen huhu loan peribadi kat bsn n loan gov utk rumah tp sy mmg nak bisnis cuma X mula lg ada2 jer mslah dlm famly,mslah gangguan..n dah stress n Hilang minat jd guru nak Fokus anak n fmly jer..lg pun keja cam encik tu mcm best n lumayan jer.. Ada cdgn..bg jg kat email sy cth surat n tips brniaga ya..eq2bsukses@gmail.com tq

    ReplyDelete
  75. Slm tuan..sy seorang guru dah 6 tahun Mmg plan dr awl nak bisnis n resign awl tp nak tau jg apa syaratnya dgr2 perkhidmatan msti ckup 10 thun btul ke..sy jg dah ter pilih skim pencen huhu loan peribadi kat bsn n loan gov utk rumah tp sy mmg nak bisnis cuma X mula lg ada2 jer mslah dlm famly,mslah gangguan..n dah stress n Hilang minat jd guru nak Fokus anak n fmly jer..lg pun keja cam encik tu mcm best n lumayan jer.. Ada cdgn..bg jg kat email sy cth surat n tips brniaga ya..eq2bsukses@gmail.com tq

    ReplyDelete
  76. Assalamualaikum. Berminat juga dgn contoh notis berhenti kerja tu. Tolong emailkan pada saya : atiesha_binafsha@yahoo.com.my. Terima kasih.

    ReplyDelete
  77. assalam tuan. sy baru 5 bulan posting sbg guru DG41, tapi masih belum sah jawatan.

    sy nak resign sebab tak sanggup berjauhan dgn keluarga. mohon pendapat tuan.

    terima kasih.

    ReplyDelete
  78. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  79. Assalamualaikum tuan. Mohon emelkan kepada saya juga di fiza_emisa@yahoo.com. Terima kasih.

    ReplyDelete
  80. AsSalam Tuan. boleh tolong sendkan contoh surat penamatan perkhidmatan/perletakan jawatan pd email sy turboss46@yahoo.com

    ReplyDelete
  81. Assalam Tuan,saya juga nk berhenti gomen,boleh sent contoh surat perletakan jawatan pada saya go_ain88@yahoo.com

    ReplyDelete
  82. assalamualaikum admin. saya nak tanya jika memilih skim pencen dan berhenti kerja kerajaan sebelum tempoh(dah kerja 15 tahun).kita rugi dari segi apa lagi selain tak dapat pencen bulanan?
    dan boleh admin emelkan juga contoh surat berhenti kerja pada saya. terima kasih.
    hafiezaziz@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  83. Salam sejahtera admin.. Sy juga kerja sbg kakitangan kerajaan.. So, dlm.rancangan 6 bln sy, sy sedang mengusahakan sebidang tanah pertanian kelapa sawit..wajarkah dlm tempoh masa 6 bln tu sy buat keputusan utk b'henti kerja sbg makan gaji dan usaha kn tanah tu..wlupn buat masa ini hasil tani tu boleh cukup mkn utk skeluarga..dn hutang loan bank pn dlm anggaran rm650 sbulan.. Wajarkah sy membuat keputusn sy ini utk bhnti mkn gaji bg pandangan admin lah yg telah mbuat bisnes sendiri.. Sebab klu saya tanya dgn rakan sekerja memang dpt jwpn yg sama shaja utk trus kerja sbg mkn gaji dn usaha tani tu bleh buat sbg pndapatn sampingan..tp sy rsa klu kerja skg ni mmg tiada peluang utk sy kembangkan usaha tani sy tu sbb masa yg tbatas..sy hrp admin boleh bg sdikit sbyk pndangan dn idea utk sy..terima kasih..

    ReplyDelete
  84. Salam..blh bagi contoh notis berhenti kerja.emailkan kat alamat aisyasofea8215@gmail.com

    ReplyDelete
  85. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum, blh tuan send cth surat berhenti kerja
    ayieda267@gmail.com

    ReplyDelete
  87. blh send surt pd sy.. saifasmakatara2617@gmail.com

    ReplyDelete
  88. sy bru dpt pengesahan jwtn..tp surt pencen tu blm dpt

    ReplyDelete
  89. Selamat sejahtera. Boleh hantar contoh surat kepada saya?
    jucyliablue@gmail.com

    ReplyDelete