Saturday 21 February 2015

Side Income Melalui Modul Pelajaran Sekolah



Ini cerita tentang salah seorang pembaca blog ini, Ustaz Syamsul Khafi yang saya kenal sejak tahun awal 2014. Beliau bukan sahaja berjaya terbit sendiri buku tetapi berjaya tambahkan side income lebih RM500 sebulan dengan 3 buku:

1) Buku Modul Hafazan Kalimah Arab (dengan ISBN)
2) Modul PDP Bahasa Arab Ting 4 (tanpa no. ISBN)
3) Modul PDP Bahasa Arab Ting 5 (tanpa no. ISBN)

Bayaran ceramah + jualan modul2 = RM500

lebih RM500 sebulan? 

Sengaja saya besarkan font kerana saya sendiri terkejut. Dulu saya cuba nak cari idea camna nak tambahkan income guru RM500 sebulan. Tengok-tengok, Ustaz Syamsul punya idea dan strategi lebih bergeliga. Tahniah!

Kalau berjaya kekalkan side income RM500-800 sebulan, maksudnya mana-mana guru yang membuat modul kecil boleh mengumpul RM6,000 - 9,000 setahun. Banyak tu.






Buku Modul Hafazan Bahasa Arab

Saya mula mengenali beliau sejak Februari 2014 apabila beliau bertanya tentang perkara2 teknikal menerbit sendiri. Buku yang dihasilkan ni adalah modul kecil untuk pelajar sekolah menengah. Hanya 32 muka surat tetapi kandungannya saya rasa sangat membantu pelajar.

Buku kecil itu berjaya dicetak dan diterbitkan pada Mac 2014. 

Lepas terbit, Ustaz Syamsul beritahu dia sering mendapat jemputan untuk bengkel-bengkel Bahasa Arab di pelbagai sekolah bermula dengan sekolah di daerahnya.

Menurutnya, kini beliau mendapat side income lebih RM500 sebulan dengan mencetak sendiri modul untuk pelajar-pelajar yang menghadiri bengkel. Beliau menggunakan 2 unit printer jenis Brother, harga RM400. (Fuhh, mahal tu. Mungkin jenis laser jet kot).

Sekarang modul Hafazan Bahasa Arab terbitan beliau mendapat perhatian dari Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Terengganu. Tahniah!

Untuk hubungi beliau, sama ada berkongsi pandangan atau membeli modul boleh hubungi melalui emel ni:

syakharidz@gmail.com


Artikel-artikel sesuai untuk guru:



No comments:

Post a Comment