Saturday 14 February 2015

Berapa kos baru untuk buku?



Lama saya berbincang dengan rakan-rakan niaga. Bos-bos kedai buku mula menrungut sebab jualan buku tak memberangsangkan. Pembeli kurang berbelanja untuk berjimat-cermat. Pembeli hanya beli keperluan sahaja seperti buku sekolah dan stationary.

Bila pembeli kurang, maka tuan kedai buku tak akan buat order kepada pemborong dan penerbit untuk ambil buku baru untuk diletak di kedai mereka. Mereka takut tak mampu bayar.

Manakala kebanyakan penerbit besar-besar tak berani nak terbit banyak buku. Hanya buku yg benar2 dijangka bestseller saja akan diterbitkan. Itupun mungkin kurang kuantitinya.

Perkara yang paling memeningkan ialah harga buku dan kos baru.

Mengkaji kadar kenaikan kos buku

Secara harfiahnya buku dicetak oleh pencetak. PENCETAK mencetak buku menggunakan 3 alat:

1)  Mesin cetak (tak kira berapa besar saiznya)
2)  Dakwat
3)  Kertas

MESIN CETAK.
Sebenarnya, pencetak hanya bertindak sebagai 'Pengurus' percetakan. Pencetak tidak MENCIPTA mesin cetak, mereka membeli mesin cetak dari pengilang pembuat mesin. Mesin cetak perlu sentiasa diservis dan khidmat servis diambil dari pengilang. Bermula 1 APRIL 2015, pengilang mesin cetak ini akan dikenakan 6% GST. Pengilang ini takkan mahu tanggung kos GST, maka kos GST diletakakn pada kos servis.

Adakah harga servis mesin cetak akan naik nanti?

DAKWAT
Pencetak juga tak buat dakwat, mereka beli dari kilang atau pemborong yang mengeluarkan dakwat untuk cetak pelbagai jenis kertas. Kilang pengeluar dakwat semuanya besar2, nilai jualan juta2 ringgit. Bermula 1 APRIL 2015, kilang dakwat akan dikenakan GST. Pengilang ini tak akan tanggung kos GST, maka kos GST akan diletakkan pada harga dakwat.

Berapa harga baru dakwat agaknya?

KERTAS
Pencetak tidak buat kertas. Mereka beli kertas dari kilang kertas. Kilang ni plak memang dah sah bernilai belas2 juta ringgit. Bermula 1 APRIL 2015, kilang kertas akan dikenakan 6% GST. Pengilang ini takkan tanggung kos GST dan ia akan diletakkan pada harga kertas.

Kesimpulan

Maka, PENCETAK buku sebenarnya berurusan dengan 3 kilang. Pencetak membeli barang dari 3 kilang ini. Apabila ketiga-tiga kilang dikenakan 6% GST. Pencetak akan mula merombak semula harga kos untuk setiap cetakan mereka. Harga kos cetak itu akan dimaklumkan kepada semua penerbit-penerbit buku dan klien mereka.

Hakikat 1 buku untuk dihasilkan sebenarnya mempunyai 3 jenis kilang yang bersembunyi disebalik penerbitannya. Tiga kilang itu menyumbang 6% GST setiap satu.

Maka 1 buku akan ada 3 lapis GST dari 3 jenis kilang. (3 kilang X 6% = 18%)

Kemudian, memandangkan sesetengah penerbit nilai jualan tahunan lebih RM500,000 , maka PENERBIT juga akan dikenakan GST 6%. Penerbit tak kan mahu tanggung kos GST maka diletakakn kos dalam harga buku.

Akhirnya buku yang nak dijual terkandung dengan 4 lapis GST atau lebih.





1 comment:

  1. gst 6% boleh refund balik untuk pengilang atau pencetak buku... jadi hanya 6% gst hanya dikenakan kepada pembeli.... fahami gst dulu

    ReplyDelete