Saturday 19 January 2013

Penulis Novel: Menjana Pendapatan Melalui Pelajar Sekolah

Kebanyakan penulis novel cinta dan remaja adalah guru-guru sekolah atau bekas guru. Dan kebanyakan penulis novel yang berjaya adalah wanita.

Bagi guru-guru yang sedang berkerja dan dalam masa yang sama minat penulisan novel. Saya dapati teramat mudah untuk mereka membina kelompok peminat dan pembeli tegar.

Oleh itu, guru-guru berpeluang besar menggunakan pelajar-pelajar mereka sebagai satu sumber pendapatan berterusan sepanjang hayat jika kaedah yang digunakan kena dengan situasinya.

Cara membina kelompok peminat dikalangan pelajar.

1.  Tulis novel berkaitan remaja lingkungan umuar 11-17 tahun.
2.  Tulis satu bab novel dan minta pelajar-pelajar anda masukkan dalam facebook mereka.
3.  Sentiasa tangkap gambar pelajar dan anda dan masukkan dalam facebook anda.
4.  Pastikan anda menjadi tempat pelajar meluahkan perasaan.
5.  Pelajar akan lebih puas apabila sebahagian kisah hidup mereka dimasukkan dalam cerita novel

Pelajar yang mengetahui sebahagian kisah-kisah mereka diadaptasikan dalam novel anda, maka mereka akan puas hati dan akan cuba mempromosikan novel tersebut kepada rakan-rakan lain. Dengan ini, anda sudah mempunyai agen jualan tak rasmi tanpa gaji.

Gunakan Konsep Baiah

Dalam konsep Bai'ah yang diperkenalkan KPM, Pengetua atau Guru Besar bertungkus-lumus 'menekan' guru untuk mendapat imbuhan RM7000 sedangkan guru hanya RM800. Nilai tersebut tidak ketara malah memberi tekanan perasaan kepada guru.

Sekarang anda gunakan pelajar sebagai sumber pendapatan. Jadikan naluri perasaan mereka sebagai sumber inspirasi dan jalan menyiapkan novel anda. Ia lebih baik keran penat-lelah menulis akan dibayar dengan royalti jualan novel yang tinggi.

Sekiranya novel anda  berjaya, anda tidak perlu lagi bimbang tentang borang prestasi yang perlu diisi setiap tahun yang mana Penolong-Penolong Kanan menggunakan borang itu untuk 'mengugut' guru agar tidak dicadangkan kenaikan gaji beberapa ratus setahun.

No comments:

Post a Comment