Sunday 6 January 2013

Keperluan Perisian Untuk Penerbit Sendiri

Bagi penulis-penulis yang berminat untuk menerbit sendiri buku, perkara terbaik bagi mereka ialah mengetahui 3 perisian utama dalam dunia penerbitan. Perisian itu ialah:

  1. Adobe InDesign
  2. Adobe Photoshop
  3. Adobe Illustrator
InDesign direka khusus untuk tujuan menghasilkan buku, jurnal, flyer, risalah, katalog-katalog barang, portfolio dan sebagainya. Ciri-ciri dalamannnya disesuaikan mengikut keperluan mesin pencetak kertas yang berada di kilang-kilang cetak. Semua buku di pasaran menggunakan perisian ini apatah lagi buku-buku akademik dari luar negara. InDesign model terbaru iaitu CS6, mempunyai option untuk menghasilkan digital publishing seperti ebook-ebook untuk Ipad dan Galaxy.

contoh layout majalah menggunanakan InDesign.

Photoshop adalah perisian rekabentuk yang dibina khusus untuk menghasilkan grafik-grafik kualiti tinggi. Semua kilang pencetak saya jamin menggunakan Photoshop, tak kiralah sama ada buat kalendar kuda, poster, iklan, banner, kain rentang atau apa-apa sahaja. Iklan besar di papan Billboard tepi jalan itu juga menggunakan Photoshop.

Illustrator adalah perisian untuk mereka bentuk objek-objek kecil dan detail atau hiasan dalaman bagi sesuatu halaman. Biasanya selepas objek itu direkabentuk dengan Illustrator, selepas itu ia dipindahkan ke InDesign untuk di susun.


Buku di atas adalah contoh buku yang dihasilkan menggunakan Adobe InDesign. Kandungan dalaman menggunakan InDesign manakala design kulit kemungkinan besar menggunakan Illustrator atau Photoshop. Lihat corak bulatan kaligrafi yang terdapat perkataan Musu'ah As-Solat, design bulat yang bercorak-corak halus itu direka bentuk menggunakan Illustrator.

Adobe InDesign

Adobe Photoshop CS6

Adobe Illustrator CS6

No comments:

Post a Comment