Sunday 6 January 2013

Ekosistem Industri Buku

Industri buku adalah perniagaan yang paling kalis ekonomi. Buku bukan dibeli dengan paksa (kecualilah buku sekolah), buku dibeli sebab minat atau hobi atau sifat ingin tahu. Jika di bulan Ramadhan, buku-buku amalan sepanjang bulan Rejab, Syaaban, Syawal, panduan terawikh dan cara solat raya akan laku.

Pada Disember setiap tahun, buku-buku teks akan laku. Pada bulan Januari hingga Mac, buku-buku rujukan sekolah akan laku. Pada 6 bulan sebelum musim haji, buku-buku berkaitan haji akan laku. Pada waktu kegawatan ekonomi yakni ketika banyak orang menganggur, buku-buku jenis cara menambah pendapatan, memulakan bisnes sendiri akan laku.

Ekosistem Buku

Buku dijual di kedai buku. Maksudnya, operasi akhir industri buku ialah kedai buku. Keuntungan sesebuah kedai buku ialah melalui berapa banyak buku dibeli dikedainya. Namun begitu, pekedai buku lebih suka kalau buku-buku bestseller ada di kedainya kerana buku sebegitulah yang akan laku cepat. Pekedai buku tak suka kalau hanya ada buku yang sama sahaja di kedainya, pelanggan akan bosan. Pekedai buku suka kalau penerbit keluarkan berbagai-bagai tajuk pada setiap masa.

Oleh itu, pekedai buku sentiasa perlukan buku. Buku pula hanya dikeluarkan oleh penerbit. Manakala penerbit tidak dapat mengeluarkan buku jika tiada penulis yang mahu menulis. Penerbit yang mahu untung mahukan buku-buku terbitannya bertaraf bestseller. Buku bestseller hanya mampu dikeluarkan oleh penulis-penulis tertentu sahaja mengikut bidang masing-masing.

Kesimpulannya, punca utama yang menghidupkan industri buku seluruh dunia ialah penulis. Tanpa penulis, penerbit tak boleh hidup, tanpa penerbit, kilang cetak buku tak boleh cari makan, tanpa penerbit, pekedai buku tak boleh buka kedai. Tanpa kedai buku, masyarakat tak dapat membeli buku dan membaca.

Maka sekarang menjadi trend baru, pekedai buku mula bertindak menjadi penerbit, malah ada yang dah mula mencari pelbagai bakat-bakat penulis. Ini perkara yang menguntungkan penulis kerana percent royalti akan lebih luas dan tak perlu dikerat-kerat oleh penerbit lagi.

No comments:

Post a Comment