Wednesday 7 December 2011

Kelebihan Buku Status Bestseller

Jika anda ada buku bestseller, anda akan mendapat pelbagai bonus luaran dan dalaman yg tidak dijangka. Antara kelebihan yg anda dpt jika buku anda bestseller ialah:


  1. Pekedai dan pengedar akan membuat bayaran secepat mungkin kpd syarikat anda. Mengapa? mereka bimbang jika bayaran lambat dibuat, mungkin mereka lambat dapat buku baru keluaran syarikat anda apatah lagi buku baru tersebut juga kategori bestseller.
  2. Jika anda ke kedai buku dan memperkenalkan sebagai manager syarikat, pekedai akan layan anda mcm orang besar kerana buku syarikat anda memberi untung kpd mereka.
  3. Jika anda ke kedai buku, pekedai akan sentiasa tanya bilakah buku baru akan dikeluarkan lagi. 
  4. Hubungan anda dgn pekedai-pekedai dan pengedar menjadi akrab dan banyak maklumat rahsia bisnis buku anda akan peroleh melalui mereka-mereka ini.
  5. Kebanyakan pekedai buku skrg ada laman web sendiri. Jika anda memperkenalkan diri anda sbg penulis dan penerbit kpd pekedai, mereka kemungkinan besar suka mengambil gambar anda utk diletakkan di dlm laman web mereka. Secara tak langsung berlakulah promosi.
  6. Anda mudah meminta analisis jualan dr pekedai dan pengedar.
  7. Anda mudah mengetahui genre apakah yg sebenarnya paling laku di pasaran. Anda perlu ingat!! sehebat manapun penulis dan penerbit, pengedar buku lebih arif tentang genre yg laku di pasaran dan maklumat mereka lebih tepat.
  8. Anda mudah mengetahui maklumat buku-buku yg bakal dikeluarkan oleh penerbit-penerbit lain walaupun buku mereka belum terjual di pasaran malahan sebelum dicetak.

No comments:

Post a Comment