Tuesday 23 September 2014

Side Income RM500 sebulan untuk guru

PART TIME!  PART TIME! 
BISNES!  BISNES!  BISNES!

Sebagai bekas guru saya amat memahami bagaimana sukarnya tugas seorang guru. Cuti panjang langsung tak bermakna melainkan masih bujang.

Guru ibarat bertugas 24 jam. Gaji tak seberapa tapi kerja bukan setakat periksa kertas exam tetapi melayan karenah murid dan ibu bapa.

Ada sesetengah guru bernasib baik dan dapat mengurus masa dengan cekap tambahan pula masa untuk melakukan part time bisnes. Antara yang bernasib baiknya adalah saya.

Tetapi kebanyakannya tidak berpeluang walaupun ada niat, bukannya tidak mampu, tetapi TIADA PELUANG DAN RUANG yang benar-benar menepati masa seseorang guru itu.

**********

Sehingga sekarang saya masih memikirkan cara untuk memastikan guru-guru di Malaysia, khususnya DG41 ke bawah agar mendapat pendapatan tambahan minima RM500 sebulan hanya melalui buku.

Tidak tahulah macam mana, harap2 satu hari kelak Allah memberi idea.

4 comments:

  1. Buat buku-buku rujukan macam add math, boleh jadi kaya x?

    ReplyDelete
  2. Boleh! asalkan terbit sendiri melalui syarikat sendiri.

    ReplyDelete
  3. Ya. Saya sekarang dalam proses terbit buku sendiri. Ada 2 buah buku. Insya-Allah minggu depan keluar. Dah 4 bulan dah sebab banyak edit. 1st time masuk bidang penerbitan.He3.

    Cuma saya Tanya kilang pencetak tersebut. Dia mengatakan bahawa guna Microsoft word pun boleh untuk membuat formula-formula matematik. betul ke?

    ReplyDelete
  4. Ok. Terima kasih atas nasihat tuan. Banyak info daripada catatan blog ini untuk terbit sendiri buku. Semoga Allah merahmati Tuan. =)

    ReplyDelete