Monday 2 December 2013

Zikir Untuk Murah Rezeki

Biasanya bila disebut zikir, kita hanya akan teringat tiga kalimah : Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu akbar. Ketiga-tiga ni kita ingat kerana kerap disebut ketika selesai solat fardhu berjemaah.

Ada satu zikir yang saya baca sejak saya di Tingkatan 6 iaitu:

Astaghfirullah.... (zikir istighfar)

Dalam kitab Nasihat Agama dan Wasiat Iman, karangan Syeikh Habib Abdullah Hadad. Beliau menyebut salah satu sabda Rasulullah SAW tentang keutamaan zikir ini, sabdanya ialah:

"Siapa yang membiasakan dirinya beristighfar, niscaya Allah akan melapangkan dirinya dari segala kesusahan, dan akan melepaskannya dari segala kesukaran, dan akan memberinya rezeki tanpa bisa dikira."

Sabdanya lagi,

"Siapa yang mengucapkan astaghfirulah setiap hari 70 kali, nescaya Allah akan menghapuskan daripadanya sebanyak 700 dosa. Alangkah kecewanya lelaki atau perempuan yang membuat dosa pada sehari semalam lebih dari 700 dosa."

(rujuk kitab, ms 232-233)

Saya secara jujurnya telah mengamalkan zikir ini sejak dari Tingkatan 6, dan Alhamdulillah.. rezeki yang saya dapat sekarang teramatlah tidak saya sangka. Saya bukanlah jutawan tetapi dengan pendapatan sekarang RM30-50 ribu sebulan, ia membuka jalan yang tidak saya sangka.

Saya terbaca kitab ni secara tak sengaja dahulu di rumah datuk saya. Ia kepunyaan bapa saya.

Terus-terang saya katakan, saya bukan pelajar cemerlang. Saya hanya mendapat satu A sahaja ketika UPSR, tiga A sahaja ketika PMR dan Pangkat 1 agregat 20 ketika SPM. Masa di Tingkatan 6, tiada A langsung.

CGPA ketika Ijazah hanyalah 2.5 tetapi Alhamdulillah, saya dapat juga menjadi pemangku Pengetua pada usia muda.

Berzikirlah sambil berusaha kerana ia salah satu nikmat yang tak dapat dihitung keindahannya.

No comments:

Post a Comment