Sunday 22 December 2013

MLM Tidak Menipu...tetapi...

Bisnes secara MLM atau ringkas kata 'direct selling' tidak menjalankan penipuan. Mereka terang2 tidak menipu tetapi .... tetapi apa agaknya?

Ia sebenarnya bisnes 'istilah' dan 'kawalan pembeli'.

Orang tidak tahu hal ini, belajarlah tinggi mana pun sehingga dua tiga PhD, teknik ini tidak akan dapat diketahui kalau anda bukan dikalangan orang bisnes yg income puluh2 ribu atau ratusan2 ribu sebulan.

MLM sebenarnya bukan 'Multi Level Marketing', itu istilah dari barat sahaja. Ia sebenarnya bergerak bukan secara multi-level dan tidak pula menjalankan marketing. Zaman dahulu MLM memang benar, seperti salesman yang menjual produk dari rumah ke rumah.

MLM zaman sekarang lebih maju tetapi diubahsuai. Ia menjalankan perniagaan 'istilah' iaitu mengumpul sebanyak mungkin pembeli kemudian 'mengawal' pembeli tersebut agar terus kekal membeli barangannya.

Misalnya, seorang ibu membeli setin 'Milo'. Tetapi tokey kilang Milo tak tahu siapa yang membelinya. Yang diketahuinya adalah berapa tin Milo sudah habis terjual dalam seminggu. Tokey Milo tak risau tentang siapa yg beli kerana produknya dah tahap glamour seluruh dunia. Sedap atau tak, orang tetap beli, kedai mamak tetap beli, kantin sekolah tetap bancuh.

Tapi bagi produk yang baru masuk pasaran, misalnya Syarikat AA utk dapat status-quo macam Milo memang susah. Apatah lagi banyak pesaing di pasaran. Jadi jika produk keluar 1000 unit seminggu dan laku 10 unit sahaja. Itu dah kira bagus.

Strategi Pertama : Tawaran Lumayan + Keahlian

Jadi strategi mudah sekarang ialah Syarikat AA kena 'pastikan' pembeli yang membeli produknya yang 10 unit tu mempunyai 'keinginan' untuk membeli lagi produk tersebut selepas habis digunakan.

Jadi bagaimana nak buat pembeli tu ada 'keinginan' nak beli berulang-kali?

Caranya ialah Syarikat AA perlu melakukan 'tawaran lumayan' yang boleh mencernakan enzim-enzim 'keinginan' dalam urat saraf pembeli itu.

Apa 'tawaran lumayan' yang boleh dibuat? Syarikat AA perlu menghebahkan 'kelebihan menjadi ahli', maksdunya jika pembeli jadi ahli maka pelbagai kelebihan akan didapati.

Pilihan yang ada pada Syarikat AA ialah menawarkan kutipan point untuk ahli. Jika Syarikat AA banyak duit, dia boleh tawarkan macam2 lagi, kereta ka, motosikal ka, apa-apa saja mengikut kemampuan syarikat.

'Tawaran Lumayan' - lebih besar syarikat itu lebih hebat benda2 yg ditawarkan.

Strategi Kedua : Mengembangkan Bilangan Pembeli

Sekarang Syarikat AA telah mendapat seorang ahli yang berminat. Tapi jika seorang saja yg asyik beli produknya, mana cukup. Syarikat AA perlu tambah lagi pembeli. Jadi kaedah yang boleh digunakan ialah Syarikat AA perlu suruh seorang pembelinya cari lagi orang lain supaya membeli produknya.

Kaedah yang boleh digunakan ialah Syarikat AA kena tawarkan sesuatu yang lain pula jika pembelinya dapat cari 'pembeli baru'. Syarikat AA boleh tawarkan point yg lebih banyak atau 50% dari apa yg sahabatnya beli akan dapat kepadanya.

Dalam kaedah ini, atau kaedah nak memujuk pembeli setianya mencari 'pembeli baru', Syarikat AA tak boleh gunakan istilah 'pembeli lama' atau 'pembeli baru'. Syarikat AA kena ganti dengan istilah lain yang lebih lembut dan disenangi oleh pembeli setianya.

Istilah yang sesuai ialah AHLI. Bila guna gelaran 'ahli', barulah pembeli seronok sikit dan dia akan rasa dirinya sebahagian dari orang Syarikat AA.

(Ini ilmu MLM yang saya nak turunkan kepada pembaca. Pembaca yang ada ratusan ribu modal harap jangan amalkan, saya tak halalkannya)

Jadi, dua strategi di atas adalah berkaitan 'istilah'. Strategi seterusnya ialah 'kawalan pembeli'.


No comments:

Post a Comment