Saturday 21 December 2013

Berapa bilangan jutawan di Malaysia?

Saya tidak tahu berapa bilangan sebenar jutawan di Malaysia. Tetapi yang saya tahu, selepas menceburi bidang bisness (selepas resign guru), bilangan individu yg memiliki duit lebih 1 juta dlm akaun adalah tak terkira banyaknya.

Saya mengenali lebih 1000 orang jutawan antaranya kontraktor, tokey kedai makan, pencetak, kedai buku, kedai basikal dan sebagainya. Itu di kawasan daerah saya shj. Jadi purata jutawan sebenarnya banyak mungkin lebih setengah juta orang di Malaysia ni.

Saya juga jutawan tetapi duit dlm akaun tak sampai sejuta. Income tahunan lebih 1.5 juta tetapi lepas tolak macam2 kos spt kos cetak, IT equipment, household, kereta dan macam2 lagi jadi nett income kurang dr sejuta.

Semua jutawan yg saya kenal adlh pemilik produk, service dan pemborong. Sy tak pernah jumpa jutawan MLM melainkan taukey MLM sendiri macam kopi Radix HPA (dia memang jutawan).

Di Malaysia, jutawan (millionaire) terlalu banyak. Golongan yg income ratus ribu sebulan sangat banyak. Saya berani jamin dalam lingkungan 5 kilometer persegi, sekurang2nya ada 100 orang yg income macam tu di Malaysia. Yg pastinya semuanya pemilik premis.

1 comment:

  1. saya dh jmpa jutawan MLM yg betul2 jutawan. dan syarikat tersebut juga ada mengeluarkan penyata gaji tahunan kpd setiap ahlinya

    ReplyDelete