Saturday 21 December 2013

Bukti jutawan sebenar

Bila buka internet, ramai orang mengaku jutawan. Kemudian, disamping mengaku jutawan, ada yg promosikan produk2 mereka dan kursus2 jutawan.  Ada yg lebih teruk lagi bergambar dgn duit tunai dan kereta mewah2 (biasanya BMW).

Adakah jutawan benar2 bersikap macam tu?

Tidak. Sikap sebenar orang banyak duit ialah "lebih banyak duit dia dapat, lebih senyap dia dari orang lain." Itulah hakikatnya yang sebenar.

Biasanya orang yang takde duitlah sibuk mencanang ke sana ke mari apa yg diperolehnya. Jadi janganlah kita terpengaruh dgn sikap demikian.

Apa bukti jutawan sebenar?

Ramai orang mengaku jutawan termasuk bisnesman tapi ada 2 perkara yg tak dapat dibuktikan. Ada dua bukti yang boleh ditunjukkan:

1) Firma audit
2) Penyata cukai syarikat / individu (LHDN)

Mana2 yg memiliki syarikat wajib mempunyai firma audit lantikan bagi menguruskan kewangan tahunan dan bayaran cukai. Bayaran kos perkhidmatan firma audit dikira tahunan. Ada juga dikira bulanan. Jika benar syarikat itu jutawan, maklumkan kpd orang ramai firma audit yg digunakan.

(Saya akan jelaskan di artikel lain cara nak berurusan dgn firma audit)

(Biasanya pelajar akaun IPT yg praktikum, akan praktikum di firma2 audit swasta, mereka juga mempunyai maklumat ttg sykt yg benar2 pemiliknya millionaire)

Jika seseorang itu jutawan tetapi tak bayar cukai (termasuk zakat), maka ada masalahlah dgn wang tersebut. Mungkin black money.

(Jangan kiralah orang kampung jual tanah juta2, itu bukan bisnes, itu nasib. Sekarang kita kira org yg buat bisnes produk, service dan sebagainya.)

No comments:

Post a Comment