Wednesday 25 September 2013

Mengapa Sekolah Tak Ajar Murid Cara Jadi Jutawan?

Mengapa agaknya ya? kalau ada jawapan pun ialah guru-guru sendiri bukan jutawan. Itu benar.

Tapi perlukah untuk guru-guru jadi jutawan dahulu kemudian baru mengajar murid 'cara jadi jutawan'? Jika guru dah jutawan maka guru tersebut gerenti dah berhenti kerja jadi guru.

Guru yang mengajar Sains pula, adakah perlu guru tersebut jadi Saintis terlebih dahulu sebelum layak mengajar subjek Sains? TIDAK.

Seorang ustaz pula perlukah dia menjadi Ulama' terlebih dahulu sebelum mengajar Pendidikan Islam? TIDAK.

Seorang bapa, perlukah dia menjadi guru dahulu sebelum mengajar anak-anaknya di rumah? lagilah TIDAK.

Adakah sesetengah orang skeptikal mengatakan, pelajar perlu tambah ilmu dahulu kemudian baru pikir macam mana nak jadi jutawan. Ya, agak benar, tapi sebenarnya tak benar langsung.

Sejak 1950-an hingga tahun 2013 ini, berapakah sebenarnya bilangan pelajar siswazah yang benar2 berjaya dalam hidup dan menjadi jutawan? berapakah bilangan sebenar yang bukan kerja sebagai 'kuli'?

Hanya kurang 3% penduduk Malaysia jadi jutawan dan mampu menggajikan pekerja.

Tonggak sebenar ekonomi sesebuah negara ialah bilangan 'jutawan' yang berada dalam negara tersebut. Jutawan (berasaskan usahawan) lah yang mampu membawa produk ke luar negara dan membina kilang di luar negara. Hanya dengan kos juta-juta sesebuah kilang dapat dibuka di luar negara.

Tetapi malangnya, siswazah Malaysia masih terpinga2 mencari kerja dan bila dah kerja, terpinga-pinga pula mencari kerja part time untuk menampung kos hidup. Itulah buktinya mengapa sekolah perlu ajar murid menjadi jutawan khususnya melalui usahawan. Tidak cukup dengan hanya menyelitkan subjek Pengurusan Perniagaan, Ekonomis Asas dan Perdagangan. Semua subjek2 tu tidak mengajar cara berbisnes.

Tahukah anda, pelajar-pelajar sekolah menengah di Singapura majoritinya sudah diajar tentang saham dan pemilikan syarikat. Lihatlah betapa banyak orang-orang Singapura menguasai syarikat-syarikat besar di Malaysia.

Fikir-fikirkanlah...hmmm...

No comments:

Post a Comment