Sunday 1 September 2013

Apa-Apa Bisnes Pun Perlu Ada Pejabat

Jika anda ingin berbisnes, perkara wajib ada ialah pejabat. Pejabat perlu kemas dan tak semestinya besar. Jika anda menggunakan rumah untuk pejabat (home busines), jadi rumah anda mestilah kemas, ada sudut untuk meja pejabat dan fail.

Ramai orang nak berbisnes tapi tidak pentingkan susun atur pejabat. Jika nak jadi penerbit buku sendiri pun, mesti ada pejabat.

Pejabat mesti melambangkan imej bisnes kita. Saya menghabiskan RM20,000 hanya untuk membina pejabat di rumah berkonsepkan home business. Di ruang tamu rumah saya bina rak buku setinggi 8 kaki dan panjang 12 kaki. Berserta ruang untuk menulis dan sistem wayar.

Saya gunakan khidmat syarikat D-Format. Boleh lihat alamatnya di http://www.dformatcabinet.com.my

(sepanjang saya guna khidmat D-Format, saya berpuas hati. Pertamanya kayu-kayu yg diguna utk buat kabinet memang kalis anai-anai. Designer akan print dahulu plan dan beri anggaran kos kpd anda. Jika setuju anda blh go on saja. Jika tak, boleh simpan plan tu. Kemudian, kabinet anda diinsurankan secara percuma oleh D-Format)

(Sebenarnya, sudut office di rumah yang D-Format tawarkan ialah RM2000 lebih saja utk panjang 5 kaki. Tetapi memandangkan saya reka sendiri design dan beri pd mereka dgn saiznya lebih besar, jd harganya pun mencecah RM20,000.)

P/s: satu lagi tips, jika nak pilih designer, cari syarikat yg ada kilang sendiri. 

Tujuan penting pejabat ialah ia meyakinkan kerja anda dan orang-oang yang berurusan dengan anda. Contohnya, prosuder bank sekarang perlukan lawatan ke premis perniagaan. Jika anda buat perniagaan menggunakan alamat rumah, orang bank akan ke rumah anda.

Pastikan rumah elok, kemas dan menampakkan imej home-business yang sebenar. Susun fail dengan elok dan nomborkan fail-fail berikut.

Failkan semua bil-bil domestik anda seperti air, elektrik, internet, kereta (biasanya 1 kereta 1 fail), bil Astro dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment