Tuesday 17 September 2013

Al-Quran Termurah di Pasaran


Produk ini saya jangka yang termurah di pasaran jika diambil kira pada kualiti kertas, ketebalan, maklumat tambahan dan corak warna. Rata-rata Al-Quran yg saiz seumpamanya berharga RM80-130.00, tetapi yang sebegini rupanya hanya berharga RM35.00, mengapa jadi begitu. 

Adakah karangkraf mempunyai kilang pengeluar kertas di Malaysia? Tidak.

Berdasarkan cakap-cakap orang pemborong buku, Al-Quran ini menjadi murah kerana Karangkraf mencetaknya di Indonesia dengan jumlah yang banyak kemudian, diimport masuk ke Malaysia. Oleh kerana kos bahan cetak di Indonesia berganda-ganda lebih murah dari Malaysia maka ia berjaya dijual dengan harga murah dan dikira, 'potong market' bagi semua penerbit Al-Quran di Malaysia.

Cakap-cakap dari pemborong juga menyebut taukeh besar penerbit Al-Quran di Malaysia iaitu House of Al-Hidayah tersangat kecewa dengan tindakan bos Karangkraf yang menjual murah. Khabarnya ia boleh merosakkan pasaran penerbit-penerbit Al-Quran lain. 

Itu cakap-cakap saja, mungkin juga kurang tepatnya.

Tapi itu hal penerbit sama penerbit, biarlah mereka bertengkar. Kita sebagai pembeli dan pengguna hanya mementingkan 2 perkara sahaja dalam pembelian iaitu murah dan berkualiti.

Walaupun saya penerbit buku dan mampu menerbitkan Al-Quran seperti penerbit besar lain, saya tetap melihat kepada persaingan perniagaan. Siapa yang lebih cekap dialah lebih untung. Yang penting untung dipungut bukan hasil penipuan tetapi hasil kecekapan mengurus.

No comments:

Post a Comment