Tuesday 14 May 2013

Pesta Buku Antarabangsa 2013: Rungutan Kurang Pengunjung

Pesta buku yang baru berlangsung di PWTC baru-baru ni memang meriah bagi para pengunjung. Terdapat pelbagai aktiviti yang disediakan setiap hari sepanjang tempoh pesta. Tetapi itu bagi pengunjung.

Bagi penerbit dan pengedar buku pula, ia antara terburuk dalam sejarah Pesta Buku. Ramai penerbit & pengedar merungut tentang hal yang sama iaitu pengunjung kurang. Jika tidak disebabkan budak-budak sekolah yang datang berbelas-belas bas, maka 'hancur' lah pesta tersebut.

Sama ada pesta buku itu menguntungkan atau tidak hanya penerbit dan pengedar yang dapat menjawab. Berdasarkan tinjauan saya dan rakan-rakan lain, dan hasil perbualan dengan pengedar-pengedar, kesemuanya merungut hal yang sama. Mereka rugi dari segi kos sewa dan promosi.

Punca utama ialah kelewatan PM mengumumkan tarikh pilihanraya. Sedangkan tarikh pesta buku 2013 telah pun ditetapkan sebelum Disember 2012 lagi. Apabila diumumkan, tiba2 betul2 kena masa Pesta Buku. Penyewa-penyewa booth tak dapat elak dari pesta kerana sewa telah ditempah awal dan persiapan telah dibuat.

Sewa booth yang berapa besar tu lebih kurang Rm5000. Tapi takkan nak ambil satu booth sedangkan buku yang nak dijual ada lebih 100 tajuk. Ini memeningkan banyak pihak.

Terdapat juga penerbit & pengedar yang mengambil inisiatif menyewakan semula booth yang mereka ambil. Biasanya tindakan ini dilakukan oleh penerbit2 & pengedar2 besar. Saya dapati nama pada booth adalah nama penyewa sebenar tetapi orang yang menjual pula syarikat lain. Ini mungkin strategi nak jimat kos.

Buku Bestseller Penyelamat Pesta Buku

Dalam situasi ni, ramai penyewa booth mengatakan hanya buku status bestseller saja yg mampu mengatasi masalah ni atau setidak-tidaknya boleh menampung kos sewa sepanjang pesta. Buku2 lain terpaksa diletakkan saja, nasiblah, kalau ada yang berkenaan, pengunjung akan ambil. Kalau tak berkenaan, jangankan nak belek2, nak sentuh pun tidak.

Apa pun, sepanjang pesta ini saya dapati, ia satu pengajaran kepada penerbit & pengedar iaitu walaupun persiapan dan target telah ditetapkan tetapi akhirnya faktor luaran tak dijangka akan jadi penyebab kepada kemerosotan jualan iaitu politik.

Sehingga artikel ini ditulis, saya belum dapat lagi analisis2 rawak antara buku terlaris di pesta buku. Jika saya dapat, saya akan posting di blog ini. InsyaAllah.

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete