Sunday 19 May 2013

Penulis Baru Jangan Takut Dengan Kepopularan Penulis Lama

Dalam dunia penulisan yakni industri buku, akan terdapat orang lama dan orang baru. Orang lama yang paling digeruni ialah penulis bestseller yang income ratusan ribu setahun dan sesetengahnya jadi jutawan segera.

Penulis lama bestseller biasanya novelis. Antara nama terkenal ialah Ahadiat Akashah, Ain Maisarah, Pak Latip, Nisah Haron, Awang Murshid dan lain-lain. Mereka ini amat terkenal dikalangan remaja. Golongan budak sekolahlah yang telah melariskan jualan novel mereka.

Tetapi adakah dengan adanya penulis hebat ini maka penulis baru tak boleh dapat tempat. Tidak! penulis baru mempunyai peluang cerah. Industri buku bukan macam indsutri makanan, ubat-ubatan dan motokar. Industri buku sentiasa perlukan idea-idea baru dan tulisan-tulisan terkini.

Jika anda penulis baru dan mempunyai satu manuskrip yang sangat hebat ceritanya. Itu sudah cukup membuatkan anda jadi jutawan. Tambahan pula jika jalan ceritanya sangat  evergreen, nescaya seumur hidup   anda hanya makan royalti di atas satu buku sahaja.

Tapi hakikatnya, sekali bestseller, anda akan terlompat-lompat nak terbitkan banyak lagi buku selepas itu.

Kepada penulis-penulis baru dan bakal menjadi penulis, bersegeralah menulis dan menyiapkan manuskrip. InsyaAllah, rezeki akan bertambah kerana tulisan adalah lontaran ilmu walaupun ilmu tidak semestinya melalui tulisan.

Novelis buku sejarah, Pak Latip bergambar bersama peminat. Gambar dari sinarmalam91.blogspot.com

Penulis-penulis popular Karangkraf bertemu peminat. Gambar dari ceritadyat86.blogspot.com



1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete