Saturday 29 December 2012

Panduan Memilih Pengedar Buku

Bagi penulis-penulis Self Publisher, masalah utama ialah mencari pengedar buku yang sanggup mengambil buku untuk diedarkan ke kedai-kedai buku. Sepanjang pengalaman saya, Self-Publisher akan mempertimbangkan ciri-ciri berikut kepada pengedar:

1) Pengedar yang mempunyai sistem rangkaian seluruh Malaysia.
2) Pengedar yang mempunyai link dengan kedai buku POPULAR, MPH, BORDER dan KINOKUNIYA.
3) Pengedar yang mempunyai link dengan peniaga-peniaga pasar malam.
4) Pengedar yang mempunyai data analisis pencapaian jualan.
5) Pengedar yang jujur dan tidak cetak rompak buku.
6) Pengedar membenarkan penerbit yang menggunakan khidmatnya membuat tinjauan di stor buku pada bila-bila masa.

Daripada kesemua 5 ciri-ciri di atas, ciri ke-5 dan ke-6 adalah yang paling susah untuk didapati. Hampir 80% pengedar-pengedar besar seluruh Malaysia berpotensi mencetak rompak buku anda jika didapati ia bestseller.

(Gambar hiasan) Khabarnya pemilik kedai buku ini seorang siswazah OKU. Lawati blognya.

Maksud cetak rompak ialah, pengedar meminta softcopy buku anda atau menyuruh mana-mana tokey kilang cetak mengklon buku anda tanpa pengetahuan anda.

Sebagai Self-Publisher anda mempunyai dua pilihan dengan pengedar:

1) Anda mencetak sendiri buku dan mahu buku diedar oleh pengedar besar ke seluruh Malaysia.
2) Anda hanya menerbit buku, pengedar akan membantu anda mencetak dan mengedar buku anda ke seluruh Malaysia.

Untuk pilihan pertama, anda perlu ada modal sendiri. Contohnya, jika anda cetak 2000 unit hari ini dan memasuki pasaran seluruh Malaysia minggu depan, dan tiba2 buku anda 'meletup', anda kena cepat-cepat cetak, tak boleh tunggu. Biasanya pengedar akan memberitahu anda dengan segera jika buku anda hanya tinggal 200 unit di stor.

Untuk pilihan kedua, lebih mudah dan jimat wang. Tetapi anda harus beri softcopy kepada pengedar dan memastikan pengedar tersebut jujur dalam menyatakan berapakah jumlah sebenar yang dicetaknya dengan pencetak.


Dalam industri buku di Malaysia, pengedar yang bertalam dua muka dengan mengklon buku-buku bestseller yang menggunakan khidmatnya digelar dengan 2 istilah "Pirates King" atau Putar Alam. Istilah ini hanya digunakan pengedar-pengedar kedai buku indie, kemungkinan penulis-penulis terkenal pun tidak tahu istilah ini. InsyaAllah, saya akan terangkan kedua-dua istilah ini jika ada kesempatan.

No comments:

Post a Comment