Monday 3 December 2012

Ingin Berhenti Tapi Takut Hilang Pencen

Assalamu'alaikum wbt,

Saya menulis artikel ini berdasarkan beberapa emel dan komen yang bertanyakan tentang kebimbangan tiada pencen disebabkan berhenti kerja.

Saya juga menghadapi masalah yg sama ketika hendak berhenti kerja dr kerajaan. Tapi saya mendapat ilham utk mengira semula adakah pada umur 56 tahun kelak saya akan mendapat pendapatan JUSA C. Ia suatu gred yg diidamkan oleh semua org tp kerajaan pun cerdik. Kalau semua org bijak, mana mungkin kerajaan mahu bayar gaji Gred JUSA C. Sebab itulah kerajaan buat kuota utk gred DG48 ke atas.

Tentang pencen, ia adalah kos lepas yg perlu kita tanggung jika berhenti kerja kerajaan. Saya sarankan, bagi sesiapa yg mahu berhenti dr penjawat awam, mantapkan dahulu bisnes yg diusahakan. Jgn buat bisnes part time, buat full time.

Berhentilah dr penjawat awam jika income dr bisnes dah mencapai RM5,000 ke atas. Jika kurang dr itu, boleh juga berhenti tp masih di bawah paras gaji DG52.


No comments:

Post a Comment