Saturday 29 December 2012

Erti Kejayaan Dalam Hidup

Saya tertarik dengan komen pengunjung yang meminta saya menceritakan kejayaan saya bekerja sendiri setelah berhenti dari penjawat awam.

Kejayaan satu makna yang luas dan ikut matlamat hidup masing-masing. Tapi dalam kategori suasana sekarang, saya takrifkan kejayaan dalam hidup bermaksud 4 perkara:

a) Pendapatan bersih minima RM10,000 sebulan. (Setelah tolak pelbagai kos dan hutang bank).
b) Masa di rumah lebih panjang, tak perlu keluar sangat sampai 3-4 hari. Yang lebih baik, pejabat pun dalam rumah atau seberang jalan saja dengan rumah.
c) Pendapatan berterusan sehingga boleh diwarisi kepada anak cucu. (ada syarikat Sdn. Bhd)
d) Tidak berharap kepada pencen dan loan peribadi untuk membeli sesuatu yang diingini.

Sepanjang 30 tahun saya hidup, inilah maksud sebenar 'kejayaan' yang saya faham. Tak kiralah apa sahaja kerja yang halal yang boleh kita lakukan asalkan ada 4 ciri-ciri di atas.

Dulu masa masih bergelar pelajar, guru-guru dan penceramah motivasi suka menghasut di dalam pemikiran agar dapat keputusan yang cemerlang. Kerja hebat-hebat, maksudnya doktor, pensyarah, jurutera, arkitek dan sebagainya.

Kini baru saya faham, yang paling penting ketika belajar ialah 'sifat usaha untuk memajukan diri', tak kiralah keputusan peperiksaan itu cemerlang atau tidak. Saya kesian dengan kawan-kawan saya yang menjadi pelajar contoh dahulu di sekolah, keputusan PMR dan SPM, semuanya A, nak jumpa B pun susah. Sekarang ni kerja makan gaji saja DG41. Kemudian, umur dah hampir 30 baru nak dapat surat sah jawatan.

Guru saya pula yang dah 30 tahun bekerja baru dinaikkan jadi DG44 atau DG48. Kesian guru-guru saya. Penat lelah mereka tak sepadan. Bila saya jadi guru DG41, baru saya faham bagaimana SESAKnya pendapatan bulanan untuk dinikmati.

Alhamdulillah, berkat doa beberapa orang alim saya berjaya hidup tanpa makan duit cukai rakyat. Malah lebih murah rezeki. Anak-anak saya lebih cemerlang dalam pembelajaran dengan duit bisnes berbanding dengan duit makan gaji.

Sabda Rasulullah SAW, "Baikkan makananmu, maka doamu diqabulkan."

Sabdanya lagi, "Barang siapa tidak ambil peduli daripada mana mencari wang harta, maka nerakalah lebih layak kepadanya."

Itulah erti 'Kejayaan' hidup, hidup tanpa bergantung kepada duit cukai rakyat. Saya percaya para pembaca juga ada peluang seperti saya atau mungkin lebih berjaya lagi. InsyaAllah jangan putus asa, bila takdir dah sampai, kejayaan akan muncul.

1 comment:

  1. kalau tak keberatan, boleh saya dapatkan email puan? ada beberapa perkara ingin saya tanya mengenai cara-cara mendapatkan manuskrip/peluang mendapatkan ruang utk mengedit.

    ReplyDelete