Friday 13 May 2011

Buktikan sebagai jutawan!!!

Ramai orang mengaku jutawan, ada yang mengaku secara terselindung, ada yang buat orang anggap dia adalah jutawan. Seorang yang mengaku jutawan tidak akan digelar jutawan atau tidak akan dipercayai sebagai jutawan jika dia tidak berani tunjukkan 'salinan penyata cukai pendapatan' yang dikenakan.

Ramai orang tulis buku atau ebook, macam mana nak jadi jutawan internet bisnes, penulis jutawan dan sebagainya tapi bila beli dan baca maka akan keluar ayat-ayat ini;

"Jika kita berusaha sudah tentu kita akan dapat"
"Usaha tangga kejayaan"
...dan macam2 lagi kata-kata motivasi.

Paling teruk bisnes internet, berlambak ebook pasal buat duit dengan blog khususnya adsense tapi sebenarnya ia sesuatu yang rumit. Realitinya si penulis membuat duit dengan cara menjual ebook.

Ada sesetengah orang jadi jutawan bukan kerana buat buku dan bisnis internet tetapi buat dengan bagi kursus kat orang tentang cara jadi jutawan. Bila dengar kursus macam tu, maka berduyun-duyunlah orang datang kerana nafsu nak cepat kaya.

Sepertinya kes bisnis ikan keli dan lintah. Pemberi kursus bertungkus-lumus memberitahu ada pasaran produk tu, harga tinggi tetapi bolehkah pemberi kursus buktikan harga produk tu tinggi di pasaran dan memang senang dijual? kebanyakan menipu sahaja.

Saya ada sahabat yang gemar join kursus2 jutawan, sehingga sekarang duit habis dengan membayar kursus2 sahaja. jutawan tidak juga jadi malah nak dapat pendapatan sampingan sebulan RM500 pun belum tentu.

Ada setengah orang kaya. yg sedia jutawan ambik kesempatan tulis buku 'macam mana nak jadi jutawan?' memang orang percaya bulat-bulat. Sebabnya penulis buku tadi memang orang kaya yang real punya, ada macam2 kereta mewah. dah tentulah orang beli buku dan dengar ceramah. Tapi bila beli buku dan dengar ceramah, banyak dikemukakan teori sahaja.

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment