Sunday 6 September 2015

Nasib Tauke Leong!

Baru-baru ini saya pergi ke JPJ untuk urusan renew road-tax, berjumpa dengan kenalan lama Tauke Leong. Dia sudah berumur 50-an, orang kampung tetapi mempunyai kebun sayur dan nenas yang tak kurang kecilnya.

Sambil duduk dan minum bersama-sama, saya bertanya tentang bisnesnya,

"Camna, bisnes buah sekarang? ok?"

"Ok jugak la. You sudah angkat itu buah?, I sudah hantar rumah U punya mak." tanya dia.

"Ya, mereka sudah ambik, terima kasih banyak," jawab saya. Beberapa hari sebelum tu, dia ada beri hasil-hasil buah nenasnya kepada adik saya. Dia hantar sendiri dengan kereta buruknya.

"Kerja di kebun terukkah tauke?" tanya saya.

"Biasalah, dah tua-tua ini macam, ada sikit letih. Wife pun kurang sihat." jelasnya sambil meneguk kopi.

Lantas saya teringatkan anak-anaknya dan bertanya tentang mereka.

"Apa susah, anak-anak kan ada. Mereka semua lelaki."

Saya cuba menggembirakan hati dia. Tapi dia agak tersentak dan menunduk dengan soalan itu. Agak lama dia diam sambil menoleh ke arah jalan-raya yang sibuk dengan kereta.

"Mereka orang muda, mana mau kerja-kerja kotor macam ini. Mereka suka kerja pejabat."

Agak perlahan nadanya, tanpa melihat saya dia memberikan jawapan.

"Hujung-hujung minggu pun takkan tak datang ke kebun." saya bertanya sambil mencari jawapan.

"Mereka cakap kebun takde air-cond, susah la budak-budak sekarang ni," jelasnya.

Dahinya agak berkerut sambil peluh menitik ke pipi. Dia masih dengan baju kebunnya brand Pagoda. Seluar hitam dan berkasut kung-fu. Dia belanja minuman saya.

Dalam 15 minit kami berbual selepas tu kami beredar dari kedai tersebut dan membawa haluan masing-masing.

No comments:

Post a Comment