Saturday 12 October 2013

Apa perlu buat selepas siap manuskrip?



Manuskrip dikira siap sekiranya buku anda yang ditulis dalam program MS Word, Publisher atau InDesign telah di convert ke dalam fail format PDF.

Fail yang mempunyai format PDF adalah yang mempunyai logo di bawah.


dan seumpamanya.

Fail jenis ini hanya boleh dibaca menggunakan Adobe Reader dan ia tak boleh diubahsuai lagi kecuali menggunakan perisian Adobe Acrobat Profesional. Mesin cetak kertas di kilang-kilang hanya menggunakan format ini, setahu saya.

Langkah 1 : Jadikan manuskrip dalam bentuk format PDF

Tidak kira sama ada anda menggunakan software MS Word atau InDesign, kedua-dua software ini ada fungsi untuk menukar document ke dalam bentuk PDF. Jika menggunakan MS WORD, fail ditukar kepada format PDF menggunakan arahan beritkut :

Jika guna MS WORD : File > save as > Adobe PDF

Jika guna InDesign : File > export > Save as type > Adobe PDF (Print)

Langkah 2 : Siapkan cover design dalam format JPEG.

Katakan anda mengupah seseorang untuk buat cover design depan dan belakang. Pastikan fail yang diberikan kepada anda dalam format JPEG dengan kapasiti 300dpi. Designer tahu apa maksud 300dpi tu kerana ia merujuk kepada resolusi ketajaman pixel gambar. Jika anda tidak tahu, tidak mengapa.

Cover yang hendak direka bentuk mestilah (jika boleh) dalam bentuk sebegini.




(klik image untuk besarkan)

Bila designer dah siap, beri kepada pencetak, biar pencetak semak dahulu fail tersebut walaupun belum ada barkod ISBN di belakangnya. Jika pencetak sendiri yang tolong buat design, ia lebih mudah kerja anda.

PERHATIAN

Bila manuskrip dah siap dan cover sudah siap, itu bermakna tiba peringkat untuk anda berurusan dengan 2 organisasi iaitu:

Kedua-dua mereka ini hendaklah dihubungi serentak kerana PNM mempunyai tempoh masa tertentu untuk anda menyiapkan buku. Maksudnya, selepas anda memohon ISBN, anda diberi 30 hari untuk menyerahkan 5 naskah yang sudah siap kepada PNM dari tarikh terbit sebenar.






No comments:

Post a Comment