Sunday 24 January 2016

Tulis Buku Berdasarkan Pelanggan Terhampir



Apakah PELANGGAN TERHAMPIR?

Fokus pelanggan bermaksud orang yang berada berhampiran anda. Mereka ada pada jarak yang mampu anda capai setiap hari. Tidak kiralah di depan anda atau dalam lingkungan 50km persegi.

Apakah KEUPAYAAN pelanggan terhampir?

Keupayaannya ialah anda menjimatkan masa menulis sesuatu buku. Anda tahun 'kehendak' sebenar pelanggan anda dan anda tahu kemampuan kewangan pelanggan terhampir anda itu. Malah anda juga sangat mengetahui bilakah waktu sesuai pelanggan anda akan mengeluarkan wang untuk membeli buku anda.

Dan yang lebih terbaik, pelanggan anda sendiri tertunggu-tunggu anda menerbitkan buku kerana mereka tidak sabar mahu membelinya.

--------------------------------------------
*****************************

Dalam hal Pelanggan Terhampir ini, ia sangat sesuai untuk tenaga pengajar sama ada guru, pensyarah, pendakwah agama dan penceramah motivasi.

Mereka ini semuanya kerja bercakap dan berjumpa orang seharian tanpa rasa jemu. Maka pelanggan terhampir mereka adalah sesiapa sahaja yang mereka jumpa.

Jika guru sekolah, dia sudah tahu apa yang dikehendaki oleh pelajarnya, jika rajin sikit, dia akan buat kajian apakah perkara lain yang pelajar-pelajarnya minat berkaitan buku. Maka buku itu dihasilkan secepat mungkin.

Jika guru agama atau penceramah motivasi, buku2 yang ditulis sudah boleh dibawa ke mana-mana sahaja. Pelanggan akan membeli secara direct, untung pun lebih lagi, tidak perlu ditolak diskaun pemborong atau pekedai buku.


No comments:

Post a Comment