Monday 25 November 2013

Apabila BOS Mengejar KPI, Apa Kesannya?

Ramai yang komen sudah bosan kerja kerajaan kerana ketua-ketua jabatan sering kejar KPI. Ya, bila bos asyik kejar KPI memang seluruh jabatan tersebut akan ada masalah.

Apa itu KPI?

KPI bermaksud Key Performance Indicator atau bahasa kampung, kayu ukur untuk ukur sesuatu pencapaian agar tidak kurang dari pencapaian yang terdahulu. Maksudnya kena lebih baik dan sentiasa meningkat pencapaian kerja tersebut.

Tempoh KPI dilaksanakan?

Ikut jabatan masing-masing, biasanya akan dinilai setiap tahun

Jabatan mana guna KPI?

Semua jabatan guna KPI, termasuklah kantin kilang, sekolah, TADIKA, PASTI, kilang belacan, kementerian dan sebagainya yang bernama organisasi. Kerajaan dan swasta.

Bagaimana dilaksanakan?

Dalam jabatan kerajaan, indeks KPI ditetapkan berasaskan polisi-polisi menteri. Menteri akan beritahu apa yang mereka nak sesuatu jabatan di bawah mereka capai dalam tempoh tertentu. Kemudian pegawai2 kanan JUSA akan siang-malam fikir buat kertas kerja bagi merealisasikan hasrat menteri. Bila menteri bertukar, jenis2 KPI pun bertukar, pegawai2 JUSA meeting lagi, buat kertas kerja lagi.

Sampai bila...sampai kakitanga-kakitangan bawahan naik pening dan teringin nak makan capati.

Kita terus kepada pokok perbincangan, iaitu apa kesan kesannya jika bos asyik kejar KPI?


  • Kesannya ialah, bos akan melupakan terus ukhwah antara kakitangan bawahan dan kepimpinan organisasi. 
  • Semua kakitangan akan dikerah tanpa mengira kadar kemampuan masing2.
  • Bos akan berpura-pura garang di depan staf untuk memastikan staf hormatnya dan melaksanakan semua kerja yang diarahkan. (Biasanya kalau bos perempuan).
  • Bos yang cerdik sikit akan menggula-gulakan staf bawahan, belanja makan kerap, buat karnival kerap, buat majlis hari jadi , semuanya atas alasan memotivasi pekerja padahal kenaikan gaji dan gred hanyalah untuk bos.
  • Staf akan mudah diherdik dalam mesyuarat kerana tidak mencapai sesuatu yang ditetapkan. Maka bermulalah episod masam-muka dalam organisasi. Kemudian, mulalah borang-borang tukar tempat kerja diisi.

No comments:

Post a Comment