Monday 24 June 2013

Heart Rate Monitor POLAR CS100

Baru2 ni disebabkan desakan nak meningkatkan stamina kesihatan, terpaksalah cari heart rate monitor. Cari punya cari jumpa di kedai KSH Cycle. Itu sj yang paling murah.

Polar CS100 RM389.

Yang saya beli ni untuk dipasang pd basikal. Kalau jenis jam pun ada. Boleh tengok kat laman web Polar. (klik sini) Daripada beli jam emas mahal2, lebih baik beli ni. Hanya ahli sukan yg tau cara nak sihatkan badan. Benda ni tak ada jual di kedai jam.

Kebaikan Heart Rate Monitor (HRM) ini ialah mengesan kadar dengupan jantung dalam seminit. Dengan memasukkan data seperti berat badan, tinggi, umur, ia boleh kira kadar BMI ideal dan dengupan maksima yg perlu kita pantau pada jantung kita.

Misalnya, selepas key-in data dalam HRM, ia akan kelaskan dengupan jantung anda dlm beberapa zon dan didapati zon anda menyatakan dengupan maksima ialah 185 bpm (beep per minute). Ini bermakna jika anda sedang berlari, berbasikal atau buat kerja2 berat, lihat pada skrin HRM dan pastikan dengupan tak mencecah 185 bpm. Jika mencecah maka jantung anda dalam bahaya.

Ia sesuai untuk org yg ada lemah jantung. Kadang2 org sakit jantung tak sedar bila kerja ke sana ke mari dan banyak berjalan, jantungnya berdegup di luar keupayaan. Jika ada HRM, pengidap sakit jantung boleh sentiasa memantau degupannya. Jika sedang berjalan tiba2 HRM menunjukkan kadar hampir 185 bpm, maka orang tu bolehlah berhenti berehat sebentar sehingga BPM kembali di bawah 100 bpm.

Saya beli ni sebab saya berbasikal dan gemar menyertai lumba basikal. Walaupun dah umur hampir 40 tahun tp aktiviti berbasikal memang tak blh lepas. Kat mana2 ada race di Semenanjung saya akan pergi. Biasanya hari cuti sekolahlah. Dari sekolah menengah lagi sy berbasikal.


Ini kadar dengupan jantung saya dlm keadaan rehat 68 bpm. Belum cukup fit tu. Kadar manusia normal ialah 75 bpm. Kadar paling sihat macam atlit sukan ialah 45 bpm ke bawah. Lebih rendah .bpm lebih sihat orang tu. 

Kebanyakan kita dok sibuk minum kopi la, herba la, pil dan macam2. Tapi punca sebenar kesihatan ialah apabila kita tahu cara mengawal dengupan jantung. Bila kadar bawah 50 bpm, confirm susah nak kena kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung.

Yg saya beli ni kira chap ayam jugak. Yang mahal pun ada jenama Garmin Edge (klik sini). Harga HRM Garmin biasanya antara RM900-1600.

1 comment:

  1. jom sertai kayuhan burung hantu kat melaka, 14 15 september ni..

    ReplyDelete