Friday 29 March 2013

Mengapa Berat Berhenti Kerja Kerajaan?

Mengapa agaknya?

Ada beberapa sebab mengapa orang ramai susah nak tinggalkan kerja kerajaan, antaranya ialah:

  1. Ada pencen
  2. Senang buat loan rumah/kereta/peribadi
  3. Senang dapat jodoh
Di atas adalah perkara-perkara yang pasti tidak kira berapa gaji yang diterima. Tetapi penjawat awam juga tidak lari dari beberapa tindakan ekonomi berikut:
  1. Ingin menambah pendapatan secara part-time.
  2. Mahu jalankan bisnes yang tidak perlu berhenti kerja. Maksudya, untung bisnes pun nak dan pencen pun nak.
  3. Melibatkan diri dalam jualan langsung.
Di bawah pula, adalah sebab-sebab seseorang penjawat susah nak berhenti kerja. Hati sebut nak berhenti dan menjalankan bisnes tetapi ada beberapa faktor yang menghalang.
  1. Cemuhan dari ibu bapa dan ahli keluarga - biasanya cemuhan ini datang dari keluarga jenis yang makan gaji sahaja. Maksudnya, tidak ada ahli-ahli keluarga yang mempunyai perniagaan sendiri yang untungnya puluhan ribu sebulan.
  2. Ketidakyakinan pasangan suami/isteri - Jika isteri nak berhenti kerja atas sebab nak bisnes, maka suami kurang yakin kemampuan isteri. Biasalah tu, lelaki hanya akan yakin bila nampak income isteri belasan ribu sebulan, barulah mereka yakin. Iisteri pula tidak yakin pada suami kerana suami jenis ikut-ikut orang dan takde pun dalam keturunan keluarga suami jenis bisnes.
  3. Tidak ada rakan dan ahli keluarga yang berbisnes - Ramai orang tak berani nak berniaga kerana tiada sahabat atau ahli keluarga yang mempunyai syarikat perniagaan sendiri. Bila ada rakan2 dan saudara mara yang berbisnes maka banyak maklumat bisnes akan diperolehi. Jadi keyakinan akan menebal.

No comments:

Post a Comment